Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-55 mm VS 18-55 mm IS

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Tjena.

När jag köpte mitt kamerapaket hos Mediamarkt förra året fick jag med gluggen Canon 18-55mm (UTAN IS). Har köpt till tre andra gluggar men jag har ändå alltid varit nöjd med min 18-55mm.

Men har hört och framförallt läst att många, väldigt många klagar på objektivet utan IS. Och nu har jag sett att det går att få tag på Canon 18-55mm IS för 800-900:- begagnat, så nu är min fråga, är det värt att "slänga bort" gamla gluggen utan IS och köpa den andra med?

Kommer jag, som är amatör, hitta någon märkbar skillnad? Är det värt ca 1000:- spänn?

Det nya är skarpare. Men om det är betydelsefullt beror på hur du använder bilder. Tar du ut 10x15 så är skillnaden sannolikt svårupptäckt. IS (bildstablisering) ger fördelar du kan läsa mycket om. Sammanfattningsvis kan det vara väldigt avgörande då du tar bilder på stillastående motiv i dåligt ljus. Utan IS kan du i bästa fall kanske gå ner till 1/60 sek i slutartid. Med IS kan du få skarpa bilder neråt 1/15 - 1/7 beroende på hur stabil du är i händerna. Så långa slutartider ger sällan eller aldrig skarpa bilder utan IS. Men rör sig motivet så spelar det ingen roll, om inte rörelseoskärpa (ej skakoskärpa) är någon man vill uppnå.

Här finns en jämförelse på pixelnivå:
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=452&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=1

Det nya är skarpare. Men om det är betydelsefullt beror på hur du använder bilder. Tar du ut 10x15 så är skillnaden sannolikt svårupptäckt. IS (bildstablisering) ger fördelar du kan läsa mycket om. Sammanfattningsvis kan det vara väldigt avgörande då du tar bilder på stillastående motiv i dåligt ljus. Utan IS kan du i bästa fall kanske gå ner till 1/60 sek i slutartid. Med IS kan du få skarpa bilder neråt 1/15 - 1/7 beroende på hur stabil du är i händerna. Så långa slutartider ger sällan eller aldrig skarpa bilder utan IS. Men rör sig motivet så spelar det ingen roll, om inte rörelseoskärpa (ej skakoskärpa) är någon man vill uppnå.

Här finns en jämförelse på pixelnivå:
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=452&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=1

Tack så hemskt mycket för svaret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar