Annons

18-55 eller 18-200 (SEL)?

Produkter
(logga in för att koppla)

NEX

Avslutat medlemskap
Jag ska till London i mars och har nu bestämt mig för att inte vänta längre på en systemkamera. Vilken kameramodell jag vill ha vet jag redan sen länge. Det blir en Sony NEX-5.

Det jag däremot inte har bestämt mig för är vilket kitobjektiv jag ska välja. Pannkaksobjektivet är det enda som jag har uteslutit.

Prisskillnaden är hyfsat stor mellan 18-55 och 18-200 och som nybörjare är jag inte riktigt säker på vad som är mest passande. Jag ska fota och filma allt möjligt. Duger 18-55 eller är det kanske lika bra att köpa 18-200? Är 18-200 bättre, sämre eller lika bra objektiv som 18-55 (om man bortser från att de zoomar olika mycket)? Vet inte om jag är ute och reser nu (hehe) men brukar inte superzoomare ha sämre bildkvalité än normalzoomare?

18-200 kostar separat 7000-9000 kr och 18-55 ca 3000 kr. Min första tanke är att 18-200 måste vara överlägsen men är den det, eller är superzoomare bara allmänt dyra? Jag vill ev. utöka med fler objektiv i framtiden men jag vill börja med ett som kan täcka de mesta vanliga behoven.

Senast ändrad:
Tillägg

I London kommer jag att besöka London Eye, Madame Tussauds och ev. London Zoo och Naturhistoriska museet. Sen blir det självklart stadsvandring. Allt detta kommer jag att vilja fota och filma.

På hemmaplan blir det mycket djur- och natur och tillställningar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto