Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-55 eller 16-45

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto

Aktiv medlem
Jag är sugen på en DS men kitgluggen 18-55 är inte så skarp medans 16-45;an (som är skarp) har så stor filtergänga (passar ej mina filter) och går ej upp i "riktig tele"
Vad göra?

Om det inte måste vara Pentax så är Sigma 18-50 2,8 och Tamron 24-135 båda bra zoomar liksom Tamron 28-75 2,8. De sistnämda brukar jag komplettera med ett Pentax 20 mm i bältet.

18-55 är rätt bra som ett 18/3,5 då det är som allra skarpast vid 18mm. Så om du har andra objektiv som sköter allt utom vidvinkeln så duger nog 18-55 bra. Fast 16-45 är bättre.

Jag ångrar att jag tog 18-55 nu, men 16-45 hade inneburit 2 månaders extra väntan medans jag samlade ihop pengarna..

Jag är nöjd med 18-55 - visst kanske skärpan inte är ultimat på största bländaröppning, men nerstoppad ett par steg så duger den mer än väl. Ett bra allround objektiv som i mitt tycke presterar över vad man kan förvänta sig för priset. Dock, jag kompletterar med mitt FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) för teleräckvidd och det är också ett väldigt användbart objektiv.

Hälsningar*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar