Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-55/3,5-5,6 IS USM Något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

dhanjel

Avslutat medlemskap
Hej

Är en äkta amatör när det gäller fotografering och jag har lyckats få en repa i objektivet som följde med min 400D (Ja jag vet, ska köpa ett filter också denna gången :)). Sålledes behöver jag ett nytt allround objektiv som inte är allt för dyrt.

Det jag funderar på i första hand är
Canon 18-55/3,5-5,6 IS USM, för runt 1900kr
http://www.canon.se/For_Home/Produc...ion_Lenses/EF-S_18-55mm_f3_5-5_6_IS/index.asp

eller
Canon EF 50/1,8 II, för runt tusenlappen
http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/fixed_focal_length/EF_50mm_f18II/

Vilket rekomenderar ni? Eller kanske något annat i ungefär samma prisklass? Är som sagt allround fotografering som gäller.

Alla förslag och kommentarer tas tacksamt emot.
Som komplement till detta så har jag ett Sigma 70-300 1:4-5.6.
 
Enligt mig så är inte 50mm ett allround-objektiv (jag äger själv 50/1.8), särskilt inte på en 1.6x-kamera, så svaret blir enkelt: 18-55mm IS.

Det har ju fått bra recensioner så det är ju bara att slå till. Jag funderar själv på att införskaffa det trots att jag äger Sigma 17-70, för att få ett lätt, IS-reseobjektiv med bra kvalitet.
 
Jag har ett 18-55/3,5-5,6 IS till min 40D och med tanke på dess pris så är det mycket bra!
Jag har förresten Canons lågbudget 55-250/4-5,6 IS också. Även det är mycket bra i förhållande till priset. Men inget av dem är USM-objektiv!
 
Fråga?

Syns repan på bilderna? Om inte så behöver du ju inte byta upp dig av den anledningen. Jag såg ett test på hur mycket repor som man kan ha på linsen utan att det faktiskt syns på bilden - rätt mycket faktiskt.

Kolla in recessionerna på objketiv här. http://www.eflens.com/ .
Där hittar du alla EF-objektiven. Jag läste just om 18-55 IS och den verkade riktigt bra, faktiskt. Det är väl egentligen att den inte är så ljusstark som är "problemet".
 
Om du vill ha ett tips så tror jag att just det där Sigma 17-70 f/2.8-4.5 som kan vara intressant för din del. Det ska vara ett riktigt bra objektiv.

Annars kanske Sigma AF 18-125mm f/3.5-5.6 DC kan vara något, men den känner jag egentligen inte till speciellt väl.
 
Tack för alla svar!

Har kollat bilderna och kan väl inte påstå att jag ser några fel pga repan. Man kanske skulle satsa på Sigman då som komplement.

Även om bildstabilsering låter trevligt.
 
Ljusstyrka är viktigast tycker jag när det gäller korta objektiv. Själv har jag Canon 17-55/2.8 IS, den är suverän. Jag ville ha ett ljusstark objektiv, med konstant bländare över hela omfånget. Att det också var stabiliserat var ju inte så tokigt. Det går att få bilder skarpa ner till 1/5 s om man riktigt anstränger sig.

Jag skulle vilja ha lite mer omfång, likt 17-85, men det objektivet är inte så skarpt och inte heller så ljusstarkt.

Ett riktigt bra objektiv som jag hade innan 17-55 var Tamron 28-75/2.8. Det var jag mycket nöjd med, enda nackdelen är att det börjar på 28 mm, men man vänjer sig med det också och det fungerade fint i nästan två år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.