Annons

18-200 eller 18-300??

Produkter
(logga in för att koppla)

SlN

Medlem
Är på jakt efter ett nytt objektiv till min Nikon D7000.

Jag står mellan:

AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-5.6G ED VRII

Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR II

Jag vill ha ett mångsidigt objektiv som kan fota i miljöer där ljuset kan vara lite smått dåligt så ett ljuskänsligt är att föredra.

Men skiljer det egentligen något mellan objektiven?
Vilket bör man satsa på?

Jag har hört att ju större zoom desto segare...

Kom gärna med tips och ideér...

Senast ändrad:
Det skiljer ganska exakt 100 mm mellan objektiven ;)

Du har helt rätt i att ett större zoomomfång brukar innebära något lägre hastighet och bildkvalitet, men som reseobjektiv är båda dessa helt ok om man inte har jättehöga krav på skärpa och distorsion. Inget av dem är så bra i dåligt ljus dessvärre.

Själv kör jag 18-200 till min D7000. Mest som reseobjektiv då vikten och omfånget är suveränt. Bilkvaliteten är helt ok men självklart inte bäst. Även om det inte är så ljusstarkt så kan man på en D7000 skruva upp ISO en hel del och fortfarande få bra bilder. Dessutom har den bildstabilisering vilket även det gör livet enklare i svagare ljus. Men som sportobjektiv inomhus duger det inte.

Men som sagt, bägge dessa är allroundobjektiv med alla dom för och nackdelar det innbär. För en d7000 skulle jag dock gått på ett 18-200 om jag skulle köpa igen.

Är på jakt efter ett nytt objektiv till min Nikon D7000.

Jag står mellan:

AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-5.6G ED VRII

Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR II

Jag vill ha ett mångsidigt objektiv som kan fota i miljöer där ljuset kan vara lite smått dåligt så ett ljuskänsligt är att föredra.

Men skiljer det egentligen något mellan objektiven?
Vilket bör man satsa på?

Jag har hört att ju större zoom desto segare...

Kom gärna med tips och ideér...

ganska enkelt, 18-200 för foto, 18-300 för film.

Stämmer det att du redan har Nikon 18-55, Sigma 70-300 och Tamron 18-200? Är det objektiv du tänkt avyttra?

Jag han endast ett tamron 18-200 nu, detta går inte att filma med och innehåller massa damm (fanns där när jag köpte det)

Ni som är lite mer inne på olika objektiv får självklart gärna rekommendera likvärdiga som kan vara bra.
De krav jag har är att det ska gå att filma med det, ljuskänsligt och ha vr

Först ska jag säga att jag inte vet ett dugg om filmning, så den biten lämnar jag till någon annan.
Sedan, som antytts, är det så att man får välja - antingen stort zoomomfång eller ljusstyrka. Man kommer inte få båda samtidigt, i alla fall inte till någorlunda rimliga pengar. Och du verkar ha gjort valet att det är superzoom som gäller, och då kommer du knappast hitta mer ljusstarkt än så där.
Mellan Nikons 18-200 och 18-300... tja, jag har nog bara sett en recension av 18-300 än (hos slrgear.com), och det såg väl ut ungefär som man kunde förvänta sig. Inte jättebra, inte jättedåligt. Den kostar nästan 2000 kr mer än 18-200 och väger, helt plausibelt, ungefär 50% mer och är klart större. Om man inte verkligen, verkligen vill ha hela omfånget upp till 300 tycker jag att det låter som ett ganska starkt case för 18-200.

nikon 18-300

har i dag köpt Nikon 18-300 här är resultatet av mina första bilder
18mm resp. 300mm.

Bilagor

• _DSC0608.jpg
    _DSC0608.jpg
    137.2 KB · Visningar: 225
  • _DSC0609.jpg
    _DSC0609.jpg
    140.3 KB · Visningar: 204
ANNONS