Annons

Spara bilder i jpeg med exif data

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Hej, jag har alltid fotat i RAW och sen sparat bilderna i jpeg efter redigering. Har sparat för web och då försvinner kameradata bl.a. vilket jag har upptäckt. Hur ska jag spara bilderna i jpeg för att få med kameradata? Vill gärna se vilket objektiv jag har använt bl.a. Alla tips är välkomna.

Vilket program använder du för att spara ner? I LR så finns valen i exportdialogen om hur mycket av metadata du vill skicka med.

Oftast finns det någon ruta att sätta en hake i för att spara EXIF i JPG.

Många gånger vill du inte spara med EXIF då det finns information där du inte vill ge vidare t.ex. GPS-koordinater. Därför brukar dom flesta program ha det valbart om det skall sparas med eller inte.

Många gånger vill du inte spara med EXIF då det finns information där du inte vill ge vidare t.ex. GPS-koordinater. Därför brukar dom flesta program ha det valbart om det skall sparas med eller inte.
Jag ser på tidigare jpeg-bilder, där finns kameradata med. Hm, skumt. De senast bilderna saknar data trots att jag sparar på samma sätt. Ska kolla om det finns någon klickruta som jag har missat när jag sparar.

Om du använder "Spara som... kopia" och väljer JPEG följer din EXIF med. Om du använder Exportera --> JPEG så följer EXIF inte med.

Det ser ut som jag hittat inställningen. Det var inställt till att spara med copyright i stället för spara allt. Nu kommer kamerainfo med.

Beroende på program så kan man välja lite vad som kommer med. Så här ser det ut i Export-dialogrutan i Capture One.

1743761851538.png

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto