Annons

Lagring till laptop / lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att lyfta ut Lightroombibliotek till extern ssd/hdd, då det börjar bli trångt om utrymme. Vad finns det för möjligheter, tips på bra lagringsenheter? läst att NAS inte funkar så bra med lightroom, men saker och program förändras. Vill ju gärna på ett enkelt sätt också kunna ha en kopia av biblioteket på ytterligare en extern hd som uppdateras när man lägger in nya bilder. Finns det något/några bra program som gör sådant?

Hur mycket plats behöver du?

Har du en Mac är det bara och ta ett till bett i det sura äpplet och köpa en extern TB-disk.

Räcker 8TB och du har PC köp en snabb USB 3.2x2-disk. Kingston och Samsung har snabba sådana. Dom är mycket kompaktare och billigare än alla TB-diskar jag stött på och i princip lika snabba. Jag använder sådana när jag redigerar 4K-video och inte är hemma vid min stationära.

Borde snart dyka upp snabba USB4-diskar också.

Jag har mina bildfiler (arbetsfiler) och databasen på en extern (snabb ssd) disk och färdiga bildfiler från tidigare månader och år på en extern traditionell spin disk (långsam hdd).
Speglar mina två diskar ssd och hdd till en backuppdisk varje natt.

Har nu gått över till MAC mini från att tidigare kört Windows och använder samma program (olika installationer) för båda systemens, programmet heter "FreeFileSync". Fördelen med detta programmet är att filerna är inte "inpackade" på något sätt och det är lett att se och ev öppna filerna från backuppen också.

Hur mycket plats behöver du?

Har du en Mac är det bara och ta ett till bett i det sura äpplet och köpa en extern TB-disk.

Räcker 8TB och du har PC köp en snabb USB 3.2x2-disk. Kingston och Samsung har snabba sådana. Dom är mycket kompaktare och billigare än alla TB-diskar jag stött på och i princip lika snabba. Jag använder sådana när jag redigerar 4K-video och inte är hemma vid min stationära.

Borde snart dyka upp snabba USB4-diskar också
Kör mac, så då blir det äpplet och tbdisk

Alltså du kan ju köra USB-disk om du vill. Du får typ 10gbps hastighet. Räcker och blir över i hastighet för det du ska ha den till. Annars så är ju tb-diskar rejält mycket snabbare även om Falumas inte vill det
Det beror på vad du har för USB. Har du snabb USB är TB bara marginellt snabbare. Största abret med TB-diskar är dock att jag ännu inte sett någon portabel. Min USB3.2x2 disk som klarar 20gbs är stor som en tändsticksask och finns upp till 4TB. Samsung har något större upp till 8TB.

Det beror på vad du har för USB. Har du snabb USB är TB bara marginellt snabbare. Största abret med TB-diskar är dock att jag ännu inte sett någon portabel. Min USB3.2x2 disk som klarar 20gbs är stor som en tändsticksask och finns upp till 4TB. Samsung har något större upp till 8TB.
Har 2 USB portar men bara en tb, så om man ska spegla så kanske USB är det bästa alternativet då? MacBook Air 2017 för tillfället

Jag har en lös disk som jag har som arbetsdisk och två backupp-diskar varav en är RAID samt en backupp på molnet.
Jag har förlorat bilder en gång pga en krashad disk och det kommer aldrig att hända igen. Hängslen och livrem.

Har 2 USB portar men bara en tb, så om man ska spegla så kanske USB är det bästa alternativet då? MacBook Air 2017 för tillfället
Behöver du verkligen spegla på laptopen. När du är ute i fält räcker det förmodligen att du har bilderna på laptopen och på en extern disk. Så kan du spegla den externa disken när du kommer hem och sedan radera bilderna på laptopen.

Jag har två TB4/USB4-portar på min platta, men jag har aldrig speglat på den. En port behöver du väl för minneskortsläsare också.

En annan sak som är att tillägg är att spegling inte är backup det är redundans. Det hjälper dig bara om en disk går sönder, inte om du råkar skriva sönder en fil. OS/X (och Windows för den delen) har bra backup inbyggd, vilket är att föredra före spegling.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto