Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ändrar jag från skärm till att titta i den lilla sökaren på Sony a6400?

Produkter
(logga in för att koppla)

linnarsson

Aktiv medlem
Hej.

På jobbet har vi en Sony a6400 kamera. När jag ska ta bilder, så visas allt endast i den stora skärmen när jag ska ta bilder. Om jag vill byta så att jag istället tittar i den lilla sökaren, hur gör jag då? Jag googlar och hittar noll information som hjälper mig och manualen online hjälper mig inte heller. Tacksam för hjälp! :)

// Johan
 
Hej
Du triggade mig med anmärkningen om att manualen inte var till hjälp. Jag hade en 6400 en kort period och minns att jag använde sökaren. Så en koll i manualen gav mig:
(Camera Settings2) → [DISP Button] → [Monitor] or [Finder] → desired setting → [Enter]
Det där är väl i menyn då, det finns kanske något snabbare sätt också men det kommer jag inte ihåg nu.
 
Hej
Du triggade mig med anmärkningen om att manualen inte var till hjälp. Jag hade en 6400 en kort period och minns att jag använde sökaren. Så en koll i manualen gav mig:
(Camera Settings2) → [DISP Button] → [Monitor] or [Finder] → desired setting → [Enter]
Det där är väl i menyn då, det finns kanske något snabbare sätt också men det kommer jag inte ihåg nu.
Standard måste väl vara att den byter själv med sensorn bredvid sökaren? Detta kan dock vara irriterande ibland, så det kan vara så att man i en del lägen vill byta manuellt istället.
 
Hej
Du triggade mig med anmärkningen om att manualen inte var till hjälp. Jag hade en 6400 en kort period och minns att jag använde sökaren. Så en koll i manualen gav mig:
(Camera Settings2) → [DISP Button] → [Monitor] or [Finder] → desired setting → [Enter]
Det där är väl i menyn då, det finns kanske något snabbare sätt också men det kommer jag inte ihåg nu.
Tack för din hjäl. jag har inte tillg¨åmng till manualen då ingen vet var den är. Jag letar som en tok efter "Camera settings 2" men vet inte var jag hittar detta. Vet du var jag hittar manualen online? Den jag hittade är inte så omfattande tyvärr.
 
Men finns det ingen knapp som man bara trycker på för at välja mellan skärm och sökaren? Jag hittar inte var jag kan göra denna inställning.

Allt är så mycket enklare på min Nikon. Men jag ska allt lära mig denna kameran också. Men oavsett så borde det finnas en knapp för att välja? De har min Nikon som exempel. Man ska väl inte behöva gå in i någon menyinställning för att välja (var denna inställning nu finns)?

Stort tack för er hjälp och engagemang! Jag ska allt lära mig denna kameran p åsikt. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.