Annons

Få isär objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Har ett Minolta AF 28/2.8 som precis som alla andra minolta-objektiv ur den generationen lider av oljiga lameller. Det här är ett problem som jag har haft på mitt 50/1.4 som jag då skruvade isär och sköljde ur med lösningsmedel. Det löser det för stunden så någon gång ibland får jag plocka isär det och göra rent igen. 28/2.8 ska vara uppbyggt på ungefär samma sätt så tänkte att det är ju bara att skruva isär. Men såväl dekorringen i fram som det bakre linselementet sitter som berget! Vad gör man? Vart vänder man sig?

Jag fick in lite alkohol till bländaren via styrpinnen men det är inte helt optimalt att göra det med båda linsgrupperna på plats, även om det verkar ha fungerat hjälpligt för att få fart på bländaren.
 
Här finns en guide:
För att komma åt bländarmekanismen verkar det räcka att öppna från fronten (dvs slippa skruva loss bajonetten, som ofta är krångligare, särskilt att få tillbaka allt igen)
Det du behöver för att få loss "namnringen" (där texten står, i fronten av objektivet) är något som ger tillräcklig friktion för att kunna få grepp om ringen och sen gänga ur den som en vanlig högergängad skruv.

Det finns dedikerade verktyg för det, som ser ut i princip som äggkoppar av gummi (en konkav "grop" i fronten av verktyget), med olika diameter. Gropen är till för att frontlinsen inte ska vidröras, medan kanterna på verktyget greppar tag i ringen och man kan gänga ur den.
Se exempelvis https://www.amazon.se/EBTOOLS-Camera-Remover-Linsborttagning-Gummitillbehör/dp/B07ZNY63C1

Ett tips är att inte plocka loss de individuella bländarbladen, som är väldigt svåra att få tillbaka igen. Försök i stället ha hela mekanismen intakt och spola/droppa kemiskt ren bensin (som löser fett bättre än sprit och dessutom dunstar lättare) på bladen och rör dem samtidigt (öppna/stäng bländaren "för hand"). Blås sedan försiktigt torrt med blåsbälg.
 
Minolta/Sony AF 28/2.8 kan vara lite besvärlig i jämförelse med AF 50/1.7 eller 50/1.4.
Det känns nästan som om ringen vore klistrad på plats.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en hmm va de nu heter på svenska... spannertool, typ som den här:
(sök på lens spanner tool så hittar du flera olika alternativ).

Just den modellen har jag inte provat men undvik de billigaste varianterna, de håller inte om ringen/ringarna sitter lite hårdare.

Bakre linsgruppen är lätt att få bort och återmontera.
Bättre än att försöka hälla i alkohol via styrpinnen. Tar du bort bakre gruppen kommer du åt bländaren bakifrån, häller du i alkohol via pinnen riskerar du att oljan sprider sig över linsytorna och då måste du demontera hela objektivet för att få rent dem på ett bra sätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.