Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

a7ii för 10490:- ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanssons_foto

Ny medlem
Hej, jag håller på att starta om min kamera resa genom att sälja av gammal utrustning och köpa in mig i ett spegellöst system.
I min research så hittade jag en sprillans ny Sony a7ii med 28-70 kit objektiv för 10490:- på Elgiganten.
Är det värt att lägga dem pengarna på den kameran i dagens läge ?
Min budget är 11000:-

Tips mottages gärna.

Mvh
 
Skillnaden mot nyare modeller är inte stor. Autofokus känns lite segare, men bildfilerna är i stort liknande som tex A73.
 
Om du inte måste ha fullformat så skulle jag nog istället rekommendera följande, mest för att kit objektiv oftast bara gör en ledsen

Sony A6100 tillsammans med Sigma 18-50 f/2.8 DC DN contemporary

Kostar begagnat i gott skick tillsamman 1098 euro hos MPB.com
 
Vad är det du vill uppnå med att "starta om... i ett spegellöst system"? Det är ganska avgörande i sammanhanget, liksom vilka krav du har på fokusprestanda, sökare o dyl.
 
Vad är det du vill uppnå med att "starta om... i ett spegellöst system"? Det är ganska avgörande i sammanhanget, liksom vilka krav du har på fokusprestanda, sökare o dyl.
Jag insåg efter att ha köpt en d500 och sigma 120-400 att fågel och vildliv inte var det jag gillade att fota. det vart mer macro och porträtt foto så då tänkte jag att en fullformat skulle vara kul att prova och då även en spegellös.
Fokusprestanda är inte så avgörande, de flesta nu duger nog gott till mig.
Väger just nu mellan z6 eller a7ii eller a7iii.
Det lutar åt a7iii pga minnneskorten (äger bara sd) och att jag aldrig provat sony.

Mvh
 
Är själv Sony användare som håller på att sälja en A7III och personligen skulle jag köpa den över en A7II eftersom den är mycket bättre när det gäller batteritid, autofokus och inte minst sensorn.
 
Jo Sony bröt nog ny mark med tredje generationen som A7III blev, rätt så lik Nikons Z6 vad gäller sensorns förmåga att hantera brus vid högre iso. Z6II fick förbättringar liksom A7II, ibland kan det ta till tredje generation innan man hittat den rätta vägen, så nu är Z6III på gång som många väntat på kommer med säkerhet att skilja sig mera från sina tidigare versioner, samtidigt som autofokus har tagit några extra steg mot förbättringar på relativt kort tid, ögon-fokus som tog ett kliv med A7IV tex, och så håller det på.
 
De viktigaste sakerna (för mig) med a7III (mot A7II) är bättre autofocus (AF), främst eye-AF (också i AF-C-mod) och inställningen "ISO AUTO Min. SS", att kunna byta kortare exponeringstid mot högre ISO (A7-A7II går ner till 1/60 som jag tycker är för lång tid, ger mer rörelseoskärpa, så man måste komma ihåg att gå manuellt ibland). Batterilivslängden har jag aldrig haft problem med, har ett extra batteri vid behov, men jag fotar nog mer som på den gamla filmtiden, mer återhållsamt. Ljudlös slutare kanske kan vara bra men har inte använt. 2 minneskort använder jag inte heller. Filmar gör jag heller inte, då skulle jag nog haft en A7IV (?). En "rolig sak" med A7-serien är alla gamla objektiv man kan använda, det var så jag började, "startade om från filmtiden", med ett billigt A7-hus, en adapter och farsans alla gamla Konica Hexanon-objektiv (fina, bl.a. 40mm f1.8, 57mm f1.2, 85mm f1.8), ett mycket trevligt "retro-kit" som jag fortfarande använder ibland (gillar fortfarande A7). Det är förresten "cashback" nu på Sony-saker...
 
Jag fick köpa äldre brorsan gamla Konica autoreflex T ( själv skulle han byta då till en Canon )- så halkade jag in på Konica och Minolta flera objektiv följde med men passade inte, sedan till KM5D som blev senare A77. Med A7-seriens start kom tanken om adapter för det blev sådan enorm snurr om adaptrar av alla de slag, men jag köpte aldrig någon A7, fast deras APC-C A6000 var jag nära att köpa. Hade brorsan sålt mig en Canon då på 60-talet så hade det väl blivit den man följt upp med. Fotoivern sjönk med åren men RX100 från 2012 brände till när den kom, numera knäpper jag mest med mobilen så smidigt att bära med sig, A77 på caféer och svampskogen blev för mig otympligt att hantera ( RX100 var bra här )-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.