Annons

EN-EL18-batteri i Nikon D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

bergholt

Aktiv medlem
Kloge mennesker,


Jeg har nu et Nikon D3 med et EN-EL4a-batterier og en MH-22-oplader. Batterierne er ved at være helt døde, så jeg skal have anskaffet nogle nye. Uorginale ser ud til at være det, der giver mest mening prismæssigt.

På den lidt længere bane planlægger jeg at opgradere til et D5 (måske med et D4 som mellemstation bare for at have en lille samling).

Kan EN-EL18-batterier bruges i D3 med MH-22-opladeren? Eller er understøtter D3 kun -EL4a?

Der står lidt forskellige ting på diverse forums, synes jeg.

Tak for hjælpen på forhånd :)
 
Senast ändrad:
Jag vet inte säkert men batterierna innehåller elektronik som kommunicerar med kameran så även om en-el18 skulle passa fysiskt så är det inte säkert att det fungerar.
Jag har använt ett piratbatteri EN-EL4 som andra batteri i över 10 år nu. Först i D2 och sedan i D3 och det fungerar fortfarande så det behöver inte vara så mycket sämre än original. En laddning räckte en hel dag eller över tusen bilder. Nu håller det förstås inte laddning så länge längre men det gör inte originalbatteriet heller. Priset är ju mindre än hälften mot vad original kostar.
 
Senast ändrad:
De är fysiskt inkompatibla.

Problemet syns tydligt på den här bilden på en nyare laddare:

Den vänstra platsen är för EN-EL18(x) och den högra har adapterplatta för EN-EL4(x) monterad.
 
De är fysiskt inkompatibla.

Problemet syns tydligt på den här bilden på en nyare laddare:

Den vänstra platsen är för EN-EL18(x) och den högra har adapterplatta för EN-EL4(x) monterad.

Tak, Martin. Det var lige præcis den viden, jeg var ude efter :)

Så nøjes jeg med et enkelt 4'er-batteri nu til D3 og køber de andre senere.
 
Köpte nyss ett sådant här till min D3:

Många i USA förespråkar det här märket och det kommunicerar väl med min D3 och laddaren. 300SEK är väl OK även om man bara kan ha det i D3/D3s?

Om du uppgraderar vill säkert köparen ha fungerande batterier?

Tak for tippet, Fredrik - det er sådan et, jeg skal ha', eller to :) Og så nogle nye og friske til D4 eller D5, når den tid kommer.

Og ja, prisen er helt fair, synes jeg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.