Annons

Skanna diabilder i udda format

Produkter
(logga in för att koppla)

Gotlandsanna

Ny medlem
Hej! Jag har precis rensat ett dödsbo och tagit omhand om en massa diabilder i olika format. Tänkte att jag skulle köpa en diabildsscanner, men många diabilder har formatet 60mm * 65 mm. Jag hittar ingen diabildsscanner som tar detta. Men kanske att jag använder fel sökbegrepp för att hitta rätt. Har någon tips?
 

Bilagor

UlfHan

Aktiv medlem
Det finns många trådar om att scanna diabilder. De flesta verkar sluta med att man fotar av diabilderna med ett macro. Då är formatet inte ett problem.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hej! Jag har precis rensat ett dödsbo och tagit omhand om en massa diabilder i olika format. Tänkte att jag skulle köpa en diabildsscanner, men många diabilder har formatet 60mm * 65 mm. Jag hittar ingen diabildsscanner som tar detta. Men kanske att jag använder fel sökbegrepp för att hitta rätt. Har någon tips?
Det är så kallad 120-film, väldigt vanlig. Men som du säger, det är inte helt lätt att hitta scanners. En dedikerad negscanner som klarar mellanformat är ganska dyr, hittar du en kostar de över 20 000.

Förr fanns det ett par billigare planskanners som även klarade av film, jag vet inte hur det utbudet ser ut idag. Jag använder en Epson V850 PRO. Den klara film upp till 8X10, vilket är ett stort format.

Som Ulf säger; många rekommenderar att fotografera av filmen istället. Då är man inte beroende av filmens storlek, och man kan få ett väldigt snabbt arbetsflöde. Du behöver då en kamera, makroobjektiv och ett ljusbord. En hållare för din film är oftast nödvändig för att hålla den plan, men det finns ganska billiga alternativ. Jag använder Digitaliza, den finns för 120-film.
Svartvitt är lättast att fotografera av, negativ färg kan ta lite pillande innan man får det rätt.
 

atotowi

Aktiv medlem
Om man har VueScan skanner program så kan det ta raw-filer som input från en kamera. Då får man hjälp av skannerprogrammets konvertering från negativa filmer.
Det går att batch-processa filer i en katalog/mapp. Då slipper man en del moment/pillande i efterbehandlingen
 
ANNONS