Annons

Kvadratiskt papper

Produkter
(logga in för att koppla)

coolclick

Aktiv medlem
Tänker att det är dags att investera i en fotoskrivare och har kollat runt i djungeln av fotopapper.
Hittar inte kvadratiskt papper, iaf inte från någon svensk sida.
Fotar hyfsat mycket 1:1 och blir snabbt mycket att skära bort om allt papper är 3:2.
Eller har jag missat nåt här?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tänker att det är dags att investera i en fotoskrivare och har kollat runt i djungeln av fotopapper.
Hittar inte kvadratiskt papper, iaf inte från någon svensk sida.
Fotar hyfsat mycket 1:1 och blir snabbt mycket att skära bort om allt papper är 3:2.
Eller har jag missat nåt här?
Så är det nog.
Förmodligen går det inte heller att välja annat än standardstorlek på papper (media) i skrivaren.
Först med vissa A2 skrivare som har rullhållare kan man använda papper på rulle.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det blir lite som när man fotograferar för bildspel. Då vill man kanske inte växla mellan liggande och stående format, så man får fotografera även sådant som skulle göra sig bättre i stående med liggande format ändå, för att det ska bli trevligare att titta på.

Du får göra likadant. Ska bilden skrivas ut får du tänka på det redan när du tar den, så att den passar i rektangulärt format.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag har inte sett att det säljs på några svenska sidor, men t.ex. Fotospeed i England säljer kvadratiskt papper för utskrift.

Ska kanske tilläggas att jag inte provat deras papper själv ännu. Men det finns det nog andra på forumet som gjort.
 

Falumas

Aktiv medlem
Den stora frågan blir dock om kvadratiskt papper blir billigare än vanligt och det är inte jättesvårt att beskära ett vanligt till kvadratiskt.
 

PerK

Aktiv medlem
De bättre skrivarna har inställning för valfria pappersformat. Hur utnyttja pappret på bästa sätt? Använd stort papper och lägg ut et antal 1:1 på det formatet och skriv ut typ fyra bilder på en gång. Eller som jag; bit i det sura äpplet när jag har en bild i 1:1.....
 

apersson850

Aktiv medlem
En bättre formulering...
Snarare likvärdig.

På A-formaten kan man alltid skriva en kvadratisk bild i ena änden som är nästan hela papprets bredd och sen få in två kvadratiska bilder sida vid sida i den andra änden, i ungefär halv storlek jämfört med den första.

Tänk på att det går också att skriva ut en kvadratisk bild på ena änden av en A4 och sedan vända på pappret och skriva ut en mindre kvadratisk bild på den andra änden. Om man har en sämre skrivare och/eller program som inte kan lägga två bilder vid sidan om varandra.
 
ANNONS