Annons

Inställningar Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

berra33

Medlem
Har en fråga angående inställningar av läge u1, u2 kan man ställa in bländare/tid, u1 för t.ex flygande fåglar mot himlen som bakgrund, u2 fåglar i träd med skogen som bakgrund?

Tips mottages.

/bertil
 
Har en fråga angående inställningar av läge u1, u2 kan man ställa in bländare/tid, u1 för t.ex flygande fåglar mot himlen som bakgrund, u2 fåglar i träd med skogen som bakgrund?

Tips mottages.

/bertil


Så här brukar jag göra:
Om himlen INTE varierar för mkt vilket den ofta inte gör: Ställt in U2 för fotografering mot himlen genom att ställa dig på M (manuellt läge). Ställ in bländare/tid/iso som fungerar mot himlen (Att fågeln blir blir rätt exponerad blir prio här om man inte vill lyfta skuggor för mkt i efterbehandling).
Om himlen varierar för mkt vilket den ofta inte gör: Ställt in U2 för fotografering mot himlen genom att ställa dig på A (Bländarprio). Använd dig här gärna av autoiso med en lägsta slutartid. Ändra exponeringskompensationen till runt +1,3 eller + 1.7 vilket brukar fungera bra mot himlen.

För fotografering i skog hade jag använt mig av M (Manuellt läge) eftersom man ibland har motljus, ibland mkt skog i bakgrunden och ibland lite skog i bakgrunden. Automatikläget så som A (bländarprio) i kombination med att man själv exponeringskompenserar fungerar ibland men personligen känner jag att det är svårare att veta hur mkt man behöver exponeringskompensera. Ljuset som faller på fågeln brukar vara hyfsat samma i en skog oavsett bakgrund så därför fungerar M bättre för mig. Visst, sätter den sig i ett solljus som skiner genom trädkronorna så får man problem i manuellt läge, men det får man garanterat i bländarprio oxå. Bättre att använda sig av M inne i skogen och lära sig att ändra exponeringen beroende på situation, typ om fågeln sitter i sol, sitter i skugga eller om skogen blir tät. Det går snabbt att lägga på minnet hur många snäpp upp och ner man behöver gå. Rätt exponering i skogens mörkaste parti tillsammans med den långsammaste slutartid du vill ha är en bra utgångspunkt eftersom det brukar behövas att ISO höjs. Sen är det "bara" att sänka ISO om fågeln sitter i solen (Träning och prova sig fram gäller eftersom detta varierar beroende på hur mkt ljus ditt objektiv släpper in. Kanske har du ett så pass bra objektiv att du endast behöver ändra slutartiden och stå kvar på lägsta ISO. Förstår man bara principen så hittar man tillslut ett läge där det går snabbt att ändra exponeringen. Man vill inte behöva ändra både slutartid OCH ISO då det tar för lång tid samt det blir svårare att lägga på minnet.)

U1 kan du använda till något annat t.ex lägga in ett läge A (bländarprio) här som "akutläge" och låta kameran själv bestämma exponeringen. Möjligtvis att du ändrar exponeringskompensationen och kör med lägsta slutartid (auto-ISO) här innan du sparar läget. Ibland lägger jag även på BKT här med +/- 1 eller 2 stegs exponeringsskillnad så tar kameran 3 bilder med 3 olika exponeringar och förhoppningsvis så blir någon av dessa rätt exponerade. Eller iaf inte helt fel. BKT kan du även lägga in i några av de andra lägena (U2 och M) om du vill säkra upp lite.
 
Nikon D7200

Så här brukar jag göra:
Om himlen INTE varierar för mkt vilket den ofta inte gör: Ställt in U2 för fotografering mot himlen genom att ställa dig på M (manuellt läge). Ställ in bländare/tid/iso som fungerar mot himlen (Att fågeln blir blir rätt exponerad blir prio här om man inte vill lyfta skuggor för mkt i efterbehandling).
Om himlen varierar för mkt vilket den ofta inte gör: Ställt in U2 för fotografering mot himlen genom att ställa dig på A (Bländarprio). Använd dig här gärna av autoiso med en lägsta slutartid. Ändra exponeringskompensationen till runt +1,3 eller + 1.7 vilket brukar fungera bra mot himlen.

För fotografering i skog hade jag använt mig av M (Manuellt läge) eftersom man ibland har motljus, ibland mkt skog i bakgrunden och ibland lite skog i bakgrunden. Automatikläget så som A (bländarprio) i kombination med att man själv exponeringskompenserar fungerar ibland men personligen känner jag att det är svårare att veta hur mkt man behöver exponeringskompensera. Ljuset som faller på fågeln brukar vara hyfsat samma i en skog oavsett bakgrund så därför fungerar M bättre för mig. Visst, sätter den sig i ett solljus som skiner genom trädkronorna så får man problem i manuellt läge, men det får man garanterat i bländarprio oxå. Bättre att använda sig av M inne i skogen och lära sig att ändra exponeringen beroende på situation, typ om fågeln sitter i sol, sitter i skugga eller om skogen blir tät. Det går snabbt att lägga på minnet hur många snäpp upp och ner man behöver gå. Rätt exponering i skogens mörkaste parti tillsammans med den långsammaste slutartid du vill ha är en bra utgångspunkt eftersom det brukar behövas att ISO höjs. Sen är det "bara" att sänka ISO om fågeln sitter i solen (Träning och prova sig fram gäller eftersom detta varierar beroende på hur mkt ljus ditt objektiv släpper in. Kanske har du ett så pass bra objektiv att du endast behöver ändra slutartiden och stå kvar på lägsta ISO. Förstår man bara principen så hittar man tillslut ett läge där det går snabbt att ändra exponeringen. Man vill inte behöva ändra både slutartid OCH ISO då det tar för lång tid samt det blir svårare att lägga på minnet.)

U1 kan du använda till något annat t.ex lägga in ett läge A (bländarprio) här som "akutläge" och låta kameran själv bestämma exponeringen. Möjligtvis att du ändrar exponeringskompensationen och kör med lägsta slutartid (auto-ISO) här innan du sparar läget. Ibland lägger jag även på BKT här med +/- 1 eller 2 stegs exponeringsskillnad så tar kameran 3 bilder med 3 olika exponeringar och förhoppningsvis så blir någon av dessa rätt exponerade. Eller iaf inte helt fel. BKT kan du även lägga in i några av de andra lägena (U2 och M) om du vill säkra upp lite.

Tack för svaret, tänker testa hur det funkar.

/Bertil
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar