Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom Classic + MacOS Import fungerar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Eftrer att ha legat lite på latsidan med att fotografera och använda LR. Så skulle jag importera bilderna från när frugan var på Student fest och senare hälsade på hos bekanta ute vid kusten.
Problemet var att LR inte vill importera några bilder alls.
När man klickat på Import så kommer Import dialogen upp
Jag väljer vilka bilder som ska importeras
Kontrollerar att den är inställd på att Kopiera bilderna.
Vilka presets som ska navändas osv.
Klickar import och huvud fönstret dyker up med "Latest iport" förvalt, progress bar längst upp till vänster osv.
Men inget händer (inte ens över natten) inte en bild läses in.

Importen kan avbrytas med att klicka på x vid progess bar.
Men det går inte att göra Quit/stänga ner via menyn eller kort kommando.

Senaste version av LR och MacOS. Maskinen nerstäng och omstartad och allt annat jag kan komma på.
LR startar fins och det går bra att stänga ner och få katalogen Optimerad utan fel.

Kolla minneskortet alternativt kortläsaren

Känner igen detta problem.
Min lösning var att byta kortläsare.
/B

Jag har testar två olika kortläsare. Jag kopierade filerna till macen och testade därifrån.
Samma resultat.
Ska kolla om filerna är korrupta på nåt sätt.

Detta har nu lösts sig.
Problemet var/är några av de äldsta bilderna som orsakar hängningen vid import. SÅ efter att ha lagt bilder i mappar per fotograferingstillfälle så har allt om 6 bilder från 2016 importerats.

Man ska nog importera bilderna lite oftaera än vart annat år...

...Eller kopiera bilderna från SD kortet till den diskplats man vill ha dem FÖRST.
SEN importera till LR med ADD.
Då vet man om det är ngt innan LR som strular.

Normalt kopierar jag också direkt från kort till dator i LR men strular det så byter jag tillvägagångssätt.

I det här fallet har jag kopierat bilderna från minneskortet till hårddisken. Det verkar som lr försöker läsa innehållet och blir förvirrad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar