Annons

1700 kr för Pentax MX???

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att köpa en begagnad Pentax MX och har fått ett erbjudande av en snubbe som handlar med begagnade kameror. Han vill ha 1700 kr för ett fint och välvårdat svart MX-hus. Kameran är servad och kontrollerad (slutartider och ljusmätare uppmätta), dessutom ingår tre månaders garanti.

Finns det några Pentaxkännare som kan ge mig ekonomisk rådgivning angående priset. Själv känner jag kanske att det är något i överkant eftersom det bara rör sig om själva huset (inte ens kamerarem ingår :), men kameran är som sagt i väldigt fint skick (mint), svart dessutom (snyggt) och så ingår det tre månaders garanti i köpet.

Vad tror ni folks? Hjälp mig!

/Joakim

Dom svarta husen brukar gå för några hundralappar mer än dom i krom.
Men som du säger, det är i överkant för bara huset, oftast brukar det komma med en bra normalare.

I butiker så ser man sådana priser, helt klart, men om det är från en privatperson, så är det i överkant. Pruta bort kanske 300-400kr så låter det som en hygglig affär.

Som jämförelse så fick jag min MX för 500kr, fast det var ett superkap. ;-)

/Henri

Ja visst känns det som priset är lite väl i överkant trots att kameran var i väldigt fint skick. Förvisso är den väl genomgången och testad, och så ingår ju garanti, men ändå.

Någon annan som har synpunkter?

/Joakim

P.S. Det finns möjligen inte någon här på FS som har ett schysst hus för en rimlig peng?

Ja nå, genomgången o garanti, mint-skick och svart hus, det höjer priset.
1500kr hade jag kunnat gå med på ifall jag verkligen ville ha den.

L-foto har ett svart MX hus i A- skick för 2700kr, så helt orimligt pris är det ej.
De har även 3 krom-hus, från 1850 till 1350kr.

/Henri

Märkligt, finns det så få pentaxkunniga här på FS? Jag trodde nog det fanns några fler! :)

/Joakim

eatfrog skrev:
Ja nå, genomgången o garanti, mint-skick och svart hus, det höjer priset.
1500kr hade jag kunnat gå med på ifall jag verkligen ville ha den.

L-foto har ett svart MX hus i A- skick för 2700kr, så helt orimligt pris är det ej.
De har även 3 krom-hus, från 1850 till 1350kr.

/Henri

L-fotos hemsida har inte uppdaterats sedan april 2001 så risken är stor att den inte stämmer. T ex så köpte jag den kromade MX:en för 1850:- sommaren 2001 :) Dessutom har priserna fallit sedan dess.

Nyligen gick ett svart MX-hus för 166 USD på ebay, det var med garanti. 1700:- låter inte helt orimligt tycker jag. En affär i Sthlm har ett par KX-hus i ok skick för typ 1850:- som jämförelse.

Erik_N skrev:
L-fotos hemsida har inte uppdaterats sedan april 2001 så risken är stor att den inte stämmer. T ex så köpte jag den kromade MX:en för 1850:- sommaren 2001 :) Dessutom har priserna fallit sedan dess.

Nyligen gick ett svart MX-hus för 166 USD på ebay, det var med garanti. 1700:- låter inte helt orimligt tycker jag. En affär i Sthlm har ett par KX-hus i ok skick för typ 1850:- som jämförelse.

Mailade faktiskt L-foto om det idag, frågade att vad är situationen när det gäller den sidan.
Priserna har fallit en del dock, jo. Delvis därför jag sa att några hundralappar ska det gå att pruta bort.

Priserna i Amerikatt skiljer sig en del faktiskt, mot vad som kan anses som rimligt här på andra sidan atlanten.
Priserna sjunker där snabbare än dom gör här, samtidigt som beg. marknaden är mycket mer aktiv och vissa objekt som är svåra att få tag på kan trissas upp i pris enormt.
Jag har en lista som en vänlig själ gjort på vad medelpriset har varit det senaste året på pentaxprylar som sålts på ebay, tyvärr gäller den endast gluggar.

KX säljer för mindre penning än MX kan jag dra till med som slutkläm.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar