Annons

17-50 eller 28-75. 2.8 obj

Produkter
(logga in för att koppla)

Sargan

Medlem
Hej

Är sugen på att köpa en ljusstarkare normalzoom men har svårt att bestämma mig för om jag ska gå lös på en 17-50mm eller en 28-75mm

Har idag kit-obj på 18-55 (Canon IS) 3,5-5.6 + 70-300 telezoom + fasta 50/1.8

Syftet är konsertfoto (inomhus) samt till viss del utomhus, ev. lite porträtt och kanske nån naturbild, lite häftiga miljöer etc.

Jag gillar vidvinkel men ser samtidigt en fördel av att komma lite närmare vid konsertfoto.

Hur stor skillnad gör de där extra 25mm jämfört med fördelarna av 17mm mot 28mm i vidvinkelläget???
 
Jag glömde såklart skriva att jag har en kamera med APS-C sensor...

Det förstod man redan utan att du skulle ha behövt säga det skilt. Det finns nämligen inga 18-55 som funkar optimalt på fullformat.... ;-)

För konserter skulle jag välja fullformatzoomen, alltså den med längre brännvidder. 28mm är kanske ändå inte tillräckligt vidvinkligt om man är nära scenen, men det är bra att kunna nå upp en bit över 50 mm och ta ansiktsporträtt eller bilder på lite längre avstånd. (Det var faktiskt främsta orsaken att jag skaffade en 85/1,8...)
 
Tack för svar!

Blev 2st 2.8 L objektiv, en 17-35 och en 28-70, mkt trevligt ska det bli då jag får dem :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.