Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-35/2.8 till D-100?

Produkter
(logga in för att koppla)

tombac

Aktiv medlem
Hej!Är det någon som har erfarenhet av Nikons 17-35/2.8 tillsammans med D-100 el. motsvarande.
Skall man satsa på ett objektiv som är specialdesignat för digikameror istället?Jag söker en(bra) vidvinkelglugg .Tokinas 12-24 låter också lockande men jag har inte sett några recensioner ännu./Tom

Jag har för mig att 17-35/2,8 designades i samband med D1, eftersom den gamla 20-35 inte hade tillräckligt kort brännvid och upplösningsförmåga.

Ring och prata med Scandinavian Photo, de har en beg 17-35 för 7200kr, det är ett riktigt bra pris för den gluggen!

Tack Emil!Jag har ett begagnat på gång hemma men priset på det är 11000kr.Dessutom har det varit i proffsbruk(tidnig).Skall kolla men SF./Tom

Jag fick möjligthet att pröva Nikons 17-55 DX förra veckan, och jag kan bara säga att den är otroligt skarp på D100:an. Jag har hört att den ska vara skarpare än 17-35:an tack vare att den är utvecklad för DX-sensorn. Sedan ger den ju lite längre räckvidd med 55 mm i toppen så att säga. Å andra sidan så är den nog ingen höjdare på analoga hus...

Sputnik skrev:
Jag fick möjligthet att pröva Nikons 17-55 DX förra veckan, och jag kan bara säga att den är otroligt skarp på D100:an. Jag har hört att den ska vara skarpare än 17-35:an tack vare att den är utvecklad för DX-sensorn. Sedan ger den ju lite längre räckvidd med 55 mm i toppen så att säga. Å andra sidan så är den nog ingen höjdare på analoga hus...

Har läst att i intervallet 28-55 funkar det bra även till analogt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar