Annons

Ta isär Nikon serie E 70-210

Gravanders

Aktiv medlem
Har dragit på mig en gammal zoom i väldigt fint skick förutom en ljus prick på insidan av frontlinsen. Det är en ring runt pricken och jag antar att det är ett begynnande svampangrepp. Det borde vara lätt åtgärdat om jag bara fick loss linsen. Det sitter en liten låsskruv långt fram på sidan av objektivet som gick lätt att ta loss men sedan vet jag inte hur jag går vidare. Det finns ingen ring framtill som håller linsen som på en del andra gluggar. Jag antar att man skruvar loss hela främre delen men vågar inte använda hur mycket våld som helst. Vänstergänga?
 

Bilagor

  • _SIL2485.jpg
    _SIL2485.jpg
    34.8 KB · Visningar: 70
Har dragit på mig en gammal zoom i väldigt fint skick förutom en ljus prick på insidan av frontlinsen. Det är en ring runt pricken och jag antar att det är ett begynnande svampangrepp. Det borde vara lätt åtgärdat om jag bara fick loss linsen. Det sitter en liten låsskruv långt fram på sidan av objektivet som gick lätt att ta loss men sedan vet jag inte hur jag går vidare. Det finns ingen ring framtill som håller linsen som på en del andra gluggar. Jag antar att man skruvar loss hela främre delen men vågar inte använda hur mycket våld som helst. Vänstergänga?

http://www.rangefinderforum.com/classics/forum/messages/15681/13080.html?1219402820
 
Tack för tipset men jag hade redan sett den där. Blev inte klokare. Någon ring som går att skruva loss med en sax eller ett skjutmått som avdragare finns inte. Jag har tagit om främre delen av gluggen och försökt att skruva men det verkar vara tvärstopp.
 
När du lyckas ta isär...glöm ej att fota hela förloppet.
Har själv gjort tabben att inte dokumentera , och nu ligger gluggen där i sina beståndsdelar. :-(
 
Jag har tagit isär ett annat objektiv - som jag ännu inte fått ihop :-( Kanske därför jag snubblade in här. Nå, jag sökte och hittade denna: https://www.youtube.com/watch?v=uy0DiymHgFQ
Du har kanske också hittat den. Vet inte om det hjälper. (i vanlig ordning när man fotar maskindelar så bör/borde man överexponera, den här filmen är lite mörk)
 
Jo, precis. Men där ser man ringen som håller frontlinspaketet som han skruvar loss med hjälp av saxen. Jag har gett mig på en 105:a macro som går till på samma sätt. På den här gluggen finns inga spår att ta tag i men jag har kollat på en annan serie E-glugg, 75-150 och den ser ut att vara konstruerad på samma sätt och där går det att skruva loss främre delen, där den smalnar av lite längst fram, något jag tyckte såg ut att vara i ett stycke med resten på min glugg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.