Jan Åhman
Aktiv medlem
Idag stannade min Epson Stylus Photo R1900. När jag startade den (använde den bar någon timme tidigare) slog den om till felmeddelande "Okänt skrivarfel" och går inte att använda. Efter att ha suttit i lång väntan hos deras support får jag veta att deras enda serviceställe i Sverige ligger i Växjö. Eftersom garantitiden naturligtvis är ute på denna flera år gamla, men välfungerande, maskin, får jag själv stå för all besvär och alla kostnader att transportera den dit och tillbaka. "Felet" är antagligen bara det att skumgummibiten som samlar upp överskottsbläcket anses full. Jag frågar om man kan rengöra själv eller byta ut den om det är nödvändigt. Får till svar att även om det skulle lyckas så måste deras enda verkstad i Sverige nollställa räkneverket! Det får man inte göra själv. Det verkar mao som att Epson programmerat sin skrivare så att jag antingen ska bekosta en enkel men dyr service -- eller kasta maskinen och köpa ny. Fast den i övrigt fungerar alldeles utmärkt! Har någon annan råkat ut för detta? Finns det verkligen ingen hjälp att få i Stockholm med omnejd utan att behöva skicka iväg klumpen? Hursomhelst en usel service enligt min mening! Har Canon service på sina bläckstrålemaskiner i Stockholm? Har de någon likvärdig skrivare i samma segment som R1900 (eller R2000, som väl efterföljaren hette?