Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16 GB i EOS 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Enligt "någon på nätet" som jag inte hittar tillbaka till så ska det fungera om man formaterar kortet i datorn först. Annars blir det bara 8 GB.

Nu har jag försökt ett antal varianter på FAT i både Windows 7 och Linux men kameran kan inte läsa kortet. Återstår bara att ge upp och låta kameran formatera till 8GB om ingen här kan hjälpa mig förstås!

Ingen katastrof. 8 GB betyder en fördubbling av mina minneskort men det vore ju kul om man kunde använda hela :)

Jag tror inte att problemet är att han inte vet hur man formaterar i kameran.

Nej, den kameran har jag haft sen 2005 så jag har hunnit läsa genom alla menyer :)

Problemet är som sagt att när jag formaterar i kameran blir det bara 8 GB på kortet fast det är ett på 16 GB. Kanske inte så konstigt. 2005 kunde man nog bara drömma om så stora minneskort. Sen läste jag någonstans att man kunde lura kameran genom att formatera i dator eller annan kamera och det är just det jag inte lyckas med. Firmware är f.ö. 1.0.3. Hittar inget nyare hos Canon. Hittar ingen firmware alls, faktiskt, på deras nedladdingssidor.

Kameran säger "CF ERR" när jag stoppar i mina datorfromaterade kort.

Senast ändrad:
Jag körde i somras ett 32GB-kort i min 350D utan några problem.
Jag formaterade dock aldrig kortet alls, utan stoppade in det som det var när jag köpte det och det fungerade fint. Och kunde fylla kortet, så var inget problem att komma åt allt utrymme.

Så ska fungera i alla fall! Skulle gissa på att problemet ligger i just hur det är formaterat. Hoppas programmet det länkades till löser det hela.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar