Annons

16-bitars RAW från K10D GP?

Produkter
(logga in för att koppla)

PederD

Aktiv medlem
När jag gick igenom RAW-bilder jag tagit med min K10D GP (Grand Prix) upptäckte jag att i metadata som kommer upp i Adobe Bridge så finns raden "Bit Depth:" med värdet satt till 16!
Kan detta stämma? Jag kontrollerade några RAW-bilder tagna med min DL men där kommer inte denna rad upp, så jag kan inte jämföra de två.

/Peder

Rawfilerna från min K10 kommer också upp som 16 bitar i PS CS. Frågade om detta i en tråd på DP och där hävdade man att det iaf bara finns information i 12 bitar. Lite märkligt men så kanske det kan vara, Pentax själva anger 12 bitar i specen för K10.

PerFogelberg skrev:
Bildbehandlingsprogrammen klarar bara 8 eller 16 bitar. råfilerna interpoleras upp från 12 till 16 bitar.

Visst är det så men PS anger 16 bitar direkt för rawfilen och då har den ju inte blivit interpolerad ännu. (i mitt fall genom att högerklicka direkt på filen) Men den kanske automatiskt ger den 16 bitars status ändå. Finns det något säker metod att avgöra/mäta bitdjupet i en rawfil?

Alltså, filen kan mycket väl ligga i ett format som är 16-bitar, men formatet i sig säger egentligen ingenting om vad A/D-omvandlaren och kamerans möjligheter är. Så listar Pentax kameran som 12bitars A/D-omvandling, etc, så är det så.

Canons RAW-filer listas också som 16-bit i Bridge så det är inga konstigheter.

papi skrev:
Visst är det så men PS anger 16 bitar direkt för rawfilen och då har den ju inte blivit interpolerad ännu. (i mitt fall genom att högerklicka direkt på filen) Men den kanske automatiskt ger den 16 bitars status ändå. Finns det något säker metod att avgöra/mäta bitdjupet i en rawfil?
För att avgöra det verkliga bitdjupet krävs att man kikar på det obehandlade rådatat, sedan gäller det att kunna tolka vad man ser. Om du gör en råbild tillgänglig för mig kan jag kolla med en hemlagad version av dcraw som jag använder för just detta.

/Daniel

dano skrev:
För att avgöra det verkliga bitdjupet krävs att man kikar på det obehandlade rådatat, sedan gäller det att kunna tolka vad man ser. Om du gör en råbild tillgänglig för mig kan jag kolla med en hemlagad version av dcraw som jag använder för just detta.

/Daniel

Det vore intressant, håller din mail för en rawfil?

Sannolikt är det nog som Pentax skriver men iom att ad-omvandlaren är på 22 bitar kanske allt är möjligt.

Min e-post håller för en råbild, så skicka en till daniel snabela nordling punkt nu.

/Daniel

Nu har jag kikat på råfilen jag fick från Patrik.
Källkod:
rmax  :  4092    rmin  :     1
gmax  :  4081    gmin  :     1
bmax  :  3323    bmin  :     1
g1max :  4090    g1min :     1

unique red    colors: 4093
unique green  colors: 4082
unique blue   colors: 3223
unique green2 colors: 4091
Datat är helt klart normaliserat (till skillnad från Canons råfiler), det vill säga alla 12 bitar används (1-4096), påminner väldigt mycket om rådatat från en okomprimerad NEF fil. Det finns inga spår av mer än 12 bitar data i filen, men det hindrar inte att 16 bitar har använts internt i kameran (som alla råfiler är datat hårt bearbetat i kameran).

Det teoretiska dynamiska omfånget, utan hänsyn tagen till brus, är:

Källkod:
Color     DR,     98%,    99%,  99.5%
Red         : 10.42EV 10.87EV 11.29EV
Green(0)    : 10.13EV 10.63EV 11.07EV
Blue        :  8.76EV  9.21EV  9.61EV
Green(1)    : 10.15EV 10.65EV 11.08EV
Där procentsatserna anger hur mycket av bilddatat man använder, det vill säga hur mycket av histogrammet som klipps bort. Teoretiskt max för 12 bitar är 12 EV, för en linjärt arbetande sensor (i praktiken alla). Observera att bruset med all säkerhet skäl minst motsvarande ett par EV, jag grubblar fortfarande på om det går att mäta bruset på något bra sätt.

En annan fråga är hur små skillnader i RGB värden som vi vi egentligen kan urskilja, kan vi exempelvis se skillnad på värde 127 och 128?

/Daniel

Dynamiken

Från ca 10 stegs dynamik(eller 8-9 med hänsyn till brus) till hur mycket(eller litet) minskar dynamiken efter konvertering till Jpeg generellt? För konvertering till Tiff bör det bli försumbart?
För "oss" amatörer med billiga skärmar så ser vi resultatet först på utskrifter.

Tack för analysen Daniel, färgdjupet visar väl rätt tydligt att det är 12 bitar som gäller.Återstår att se om det kommer en uppgradering med tex 14 eller 16 bitar från Pentax.

Pentax experimenterade med 16-bitars PEF filer i beta-mjukvaran till K10D, men de valde att ta bort möjligheten när kameran lanserades. Förhoppningsvis kommer det igen i en nära framtid.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar