Annons

16-85 VR Trasigt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Nyligen så pajade mitt 16-85 som endast är 1-2 månader. Osäker på vad som gått sönder men verkar vara lite av varje..

Bland annat så gnisslade först AF:en vid fokusering, sedan klickade den till när den gick från oändligt till nära, ett tag så "fastnade" zoom reglaget vid 50mm ungefär när jag zoomade från 85 och neråt (gick att ta i lite mer för att det skulle glida vidare), när man körde manuell fokus och vred ex åt oändligtläget och längre så "fastnade" fokuseringen till lite när man sedan fokuserade tillbaka mot närgränsen vid ca 1,5m strecket men fortsatte ner om man vred ca ett halvt varv till. Slutligen så verkar VR funktionen lagt av helt, när jag slår på kameran så "skakar"/låter det illa och i sökaren hoppar bilden (VR försöker väl gå igång på något vis). Jag hade precis innan detta observerat att VR inte var igång fast den skulle vara det. Objektivet skakar/låter även fast jag ställt om reglaget för VR till OFF.

Inte speciellt kul! misstänker dock att det var fel från början då den manuella fokuseringsringen inte var likadan som på mitt 70-300 VR (lite trögare att vrida vidare efter man nått ändläget jämfört med 70-300 som man inte ens känner när man nått fram). En "fördel" verkar dock vara att trots objektivet pajat så hade det fortfarande gått att ta bilder, AF fungerade som den skulle (utan VR då förstås)..

Ska se om jag ska skicka objektivet till återförsäljaren eller till Nikon, så som det känns nu vill jag nog att objektivet byts ut helt (lite för mkt som verkade krångla/fela för att det ska kännas bra med lagning).. Får se i morgon måndag vad som sker..

Fundering: är det så att VR (och andra stabiliserande objektiv/kamerahus) är känsligare än såna utan? Logiskt sett är det ju självklart så, men vad kan man som konsument räkna med? Fördel med stabilisering i huset är väl att kameran fortfarande är hel.. En annan fundering är om dess "antidamm"funktioner kan gå sönder och påverka kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.