Annons

16-50 f/2,8 i lager igen..

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade Cyberphotos objektivlista nyss, och både 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8:eek:r är listad som "i lager" igen, för den som skulle vara sugen på ett.

F ö florerar det rykten om att de 16-50 f/2,8:eek:r som leveras nu är bättre intrimmade från fabrik/har tightare toleranser tack vare mer avancerad mätutrustning - eller bättre injusterad mätutrustning - vid tillverkningen (det sägs att första serien var injusterad för hand). Det har dessvärre förekommit en del "exemplarvariationer" av en högre grad än vad som kan accepteras för kvalitetsobjektiv, men detta ska nu vara åtgärdat.

Tyvärr verkar det som om dessa problem i den nya fabriken, plus den höga efterfrågan på 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8, kommer att försena 200 f/2,8 och 300 f/4. Men det är nog klokt att först se till så att tillverkningen flyter på bra med hög hastighet och hög *jämn* kvalitet på 16-50 f/2,8 och 50-135 F/2,8 innan man lanserar nya objektiv.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Tycker själv dett går för trögt, ville gärna veta hur många pentax k10d som har sålts, tror inte dett är lite, så vi kan väl kräva att få fram objektiven :)

Jag vill inte att Pentax lanserar nya objektiv innan de har säkerställt en jämn kvalitet i den nya fabriken där dessa nya objektiv ska tillverkas. Det var bl a intrimmningsproblem, förutom problem med att leverantörer av delar inte höll tillräcklig kvalitet, som försenade DA Star 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8 från början, och uppenbarligen släpptes de ut på marknaden några veckor för tidigt på grund av marknadens och konsumenternas tryck.

Den gamla fabriken, där bl a konsumentobjektiven tillverkas, har ingen kapacitet för de nya objektiven, för den fabriken går redan för fullt (det var ju därför Pentax byggde en till fabrik bredvid den gamla...).

Om Pentax ska klara möta efterfrågan så behöver Pentax bygga en fabrik till, om de börjar bygga nu så kan fabriken stå klar att början sin produktion hösten 2008. Jag har dock inte sett någon rapport än om att de planerar bygga en tredje fabrik, och jag tror inte att Hoya tillåter Pentax att fatta så stora investeringsbeslut innan Hoyas inventering och analys av Pentax är färdig, vilket säkert kommer att dröja några månader till.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar