Annons

C2 fungerar ej 1Dx

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Har nyligen köpt mig en Canon 1Dx. När jag försöker spara min inställningar på C1,C2 samt C3 så sparas bara C1 och C2 samt C3 förbli "gråa" och går inte att välja.

C1 går det dock att spara inställningar på utan problem.

Någon som vet om jag missat något?

Tacksam för hjälp.
 
Ja, du har missat nåt. 1DX är en synnerligen konfigurerbar kamera. Under C.Fn 2 finns inställningen Begränsa fotometoder. Där kan du programmera bort inställningar som du ändå inte använder, för att det ska gå fortare att rulla genom de du faktiskt använder när du tryckt på MODE.

I grundinställning är C2 och C3 inte möjliga att välja. Bocka för dem och det kommer att fungera sen. Använder du aldrig P och Bulb kan du ta bort dem, exemplevis.
På liknande sätt kan man blockera ljusmätmetoder, matningsmetoder, bländar- och slutarvärden, AF-punktval etc. för att ha färre ting att röra i när motiven springer och gömmer sig, om man inte är snabb nog.
 
Stort tack för hjälpen!

Inte ens en av Stockholms största fotobutiker kunde svara på frågan :)

Ha en trevlig helg.

Ja, man imponeras av dem samlade kunskapen på Fotosidan liksom av hjälpsamheten. Jag hade i veckan som gick en fråga av liknande karaktär avseende min 1D mk IV. Tog inte lång tid innan problemet var löst.
 
I kapitlet C: Registrera egna kamerainställningar i instruktionsboken står detta faktiskt redan i första stycket. Så inte är det svårt att hitta, inte.
 
I kapitlet C: Registrera egna kamerainställningar i instruktionsboken står detta faktiskt redan i första stycket. Så inte är det svårt att hitta, inte.



Hej Anders.

Har bara haft kameran i ett par dagar ( haft 5d mark III samt 1d mark IV innan ) och jag har inte hunnit med att läsa igenom hela bibeln till instruktionsbok.. :) Har dock sökt igenom hela samt googlat och ringt till återförsäljaren men har inte hitta lösningen.. Nu fick jag reda på lösningen samt vart jag kan läsa mer i instruktionsboken. Tack för all hjälp.
 
ANNONS