Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har EOS M som komplement?

Rommel

Avslutat medlemskap
Sitter och velar ifall detta är ett bra drag? Känner till AF hastigheten. Enligt youtube recensioner är den inte så dum som en liten kompakt, men slö som systemare.
Men istället för att köpa ett helt annat system eller kompakt som ex RX100 så tänkte jag köpa EOS M med 22/2.0 samt adaptern för att kunna nyttja med mina andra objektiv.
22/2.0 kan vara bra att kånka med sig överallt säsrkilt med småbarn och mycket packning samt reserv vid uppdrag ifall den store går sönder.
Tankar är välkomna,men erfarenheter är ännu bättre.

/Stefan

Avsaknaden av riktig sökare så att du måste hålla kameran på armlängds avstånd gör det svårt att hålla den stabilt, förutom att det är svårt få någon riktigt bra motiv avgraänsning på bildskärmen, och inte blir det bättre om solen skiner så att bilden blir svår att se p.g.a reflexer och ljussvaghet.

Välj något med EVF eller optisk sökare istället Canon har väl dessutom kommit ut med en nästan löjligt liten spegelreflex för inte så länge sedan, kanske även den kan vara ett bra andrakameraalternativ.

Avsaknaden av riktig sökare så att du måste hålla kameran på armlängds avstånd gör det svårt att hålla den stabilt, förutom att det är svårt få någon riktigt bra motiv avgraänsning på bildskärmen, och inte blir det bättre om solen skiner så att bilden blir svår att se p.g.a reflexer och ljussvaghet.

Välj något med EVF eller optisk sökare istället Canon har väl dessutom kommit ut med en nästan löjligt liten spegelreflex för inte så länge sedan, kanske även den kan vara ett bra andrakameraalternativ.

Jag jämför den knappast med min systemkamera. Nästan alla kompaktkameror saknar sökare. Men denna kompakt klarar av att använda mina andra objektiv. Enda andledningen jag funderar på den. De andra egenskaperna du räknade upp är samma sak för vilken kompaktare/smart phone som helst.
AF hastigheten tillhör nog mer kompakt också än de övriga spegellösa system som säkert är dubbel så snabba at fokusera.

/stefan

Jag saknar sökaren ibland men skärmen är faktiskt väldigt bra, visst får kräma på fullt ljus för att se nått när det är sol ute.

Hastigheten på AF är ett problem.. men å andra sidan så har inte min af på 40d som jag har varit att lita på heller.

Bildkvaliten på kameran är fantastiskt bra för mig som är van med 40ds. Även iso och filmning är nice.

Bildkvalitén är super och 22:an är verkligen skarp. Som redan nämnts, AF är nackdelen. Grymt mycket kamera för en billig slant om du frågar mig.

Jag köpte en för ett par veckor sedan när cdon sålde dem för 2990 (med blixt + 18-55). Kompletterade sedan med EF-EOS M adapter och en 22/2 på Ebay.co.uk för runt 100 GBP/st och ett batteri för 10 GBP.
Autofokusen på den skall inte jämföras med systemkamera, snarare en kompaktkamera och då funkar den riktigt bra. Batteritiden är väl sisådär och skall man fota mycket en dag måste man ta med sig ett extra batteri.

Ser man den som en kompaktkamera som kan använda befintlig EF-optik och inte som en systemkamera tycker jag den är väldigt prisvärd, speciellt om man kan få den till kampanjpris. Ser man den som en spegellös systemkamera att bygga ett helt system kring så finns nog bättre val, i alla fall i dagsläget.

Den bör bli perfekt som komplementkamera på tex resan där man kan använda den som reservhus (eller enda hus?) ifall det ordinarie lägger av. I tex stadsmiljö med 22mm är den smidig som en kompaktkamera men tar bilder med precis samma kvalitet som en APS-C.

Den är solid (metall), till skillnad mot för alla plast-DSLR och kitobjektiv i plast. Jag tror jag kommer att gilla denna.

Tänk på att det inte är den optimala kameran om man behöver följande AF - i så fall finns bättre val, men som ett lätt och smidigt komplement till en befintlig Canonutrustning tycker jag den är perfekt.

Jag tycker med att den säkert duger, har just tänkt lite i samma banor. Grymt bra med en "kompakt" som samtidigt kan fungera som extra hus. Kommer Canon sen med en vettig EOS M version 2.0 tror jag fler kommer tänka i dessa banor.

Dock som också nämndes så har du EOS 100D nu med. Den är löjligt liten för en DSLR och kan vara ett alternativ. Kostar dock en hel del mer än EOS M. Men du kan åtminstone kosta på dig att känna på den i butik tycker jag :)

Tack för alla svar. Köpte en EOS M som backup till min DSLR.
Så snart Magic Lantern släpper sitt program så kommer jag installera det programmet i kortet. Vill ha tillgång till diverse funktioner för att kuna fota natthimmeln. Finns dock endast som alphaversion än så länge. Men den lär komma.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar