Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

150Dpi till 300Dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)

denimzine

Ny medlem
har ett litet problem!

har fått några stycken gamla foton som är i 150dpi storlek ca 8cm x 11xm. Nu ska dessa foton tryckas i ett magazine.

Hur gör jag bäst för att fixa till dessa foton till 300dpi men fortfarande samma storlek. runt 8*11cm.

Finns det nåt sätt att göra det snyggt?

//joel

Tydligen blir resultatet bäst av att förstora 10% åt gången...
Om det är så eller inte låter jag vara osagt. Det finns ju tydligen olika algoritmer för förstoring.

Det har diskuterats i forumet, så det kanske är idé att söka.

Öka antalet pixlar med en faktor fyra med förstoringsrutinen i ett bildbehandlingsprogram är en metod.

Upplösning

Anledningen till att tidningen vill ha bättre upplösning är skärpan. Att bara öka pixelantalet fungerar inte. Det finns dock ett program som heter PhotoZoom som funkar i din situation. Programmet ökar upplösningen och räknar ut konturskärpan på ett bra sätt. Max förstoring enligt de själva 400 %. Jag rekommenderar dock max 200 %. Jag har testat att konvertera en 6.1 miljoners pixelbild till 12,2. Slutresultatet en tryckt affisch 70 x 100 cm blev kanon!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar