Annons

Minneskort

yracer

Medlem
hej
Jag har precis upptäckt hur mycket bättre det är att fota i raw format.
min fråga är hur snabbt minnes kort behöver jag för att kunna använda maximal serie bild tagning. fotar i daxläget med en 300s men en D4 är på väg.
hade problem med hastigheten när jag fotade i raw 14bit blev bättre med 12 bit (beror det på minneskortet)?
minnes kortet i d300s är scandisk extrem pro.
Vilken hastighet på kortet krävs när jag får min D4?
 
Ska du få maximal prestanda från D4:an ska du nog satsa på XQD-kort och/eller så snabba CF-kort som möjligt. Jag tror den kan dra nytta av det snabbaste som finns på marknaden.
 
Alla Nikon Dx-hus fram till d7000 tappade hastighet när man använder 14bit, då utläsningen gick i två pass el något liknande. D300s är specad till 2,5 bps i 14bit av Nikon själva. Minneskort är alltså inte den huvudsakliga anledningen i just detta fall, även om snabbare kort alltid är trevligt.

Citat från Imaging Resource:
The big news however is the D7000's 14-bit RAW burst mode does not come with a speed penalty like it does with the D300S. The D7000 managed 5.88 frames per second in 14-bit RAW mode, which is more than twice as fast as the D300S's 2.67 fps 14-bit mode. With 12-bit RAW files, the D300S was however quite a bit faster at 7.1 fps.

På D4 har du garanterat nytta av så snabbt kort som möjligt.
 
Nog drar man iväg mer än 2,5 bilder i sekunden med D300s och 14bit RAW, problemet är snarare att bufferminnet blir fullt...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Nog drar man iväg mer än 2,5 bilder i sekunden med D300s och 14bit RAW, problemet är snarare att bufferminnet blir fullt...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Nej, den saktar in något kopiöst när man går över till 14 bit. Om det är exakt 2,5 bps den går ned till vet jag inte, men det är iallafall inte långt över det.

Buffertminnet har inte med saken att göra eftersom den låga hastigheten gäller från första bilden.
 
Hmmm jag har bestämt för mig att jag körde 14bit RAW när jag fotade skidåkning sist. Men jag skall inte svära på den saken. Och du är säker på att det är samma på 300s?

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Hmmm jag har bestämt för mig att jag körde 14bit RAW när jag fotade skidåkning sist. Men jag skall inte svära på den saken. Och du är säker på att det är samma på 300s?

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Ja, jag hade en D300s till för ett par veckor sedan och den saktade in rejält vid 14 bits RAW. Du hade nog helt enkelt 12 bits inställt, skillnaden märks tydligt.

Orsaken är att sensorn bara kan ge 12 bits data, men med två utläsningar får man 14 bits. Modernare sensorer kan ge 14 bits i en utläsning och tappar ingen seriehastighet på det men bufferten blir lidande eftersom filerna blir större.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.