Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera Sony a850 - Vart vänder jag mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha slitit som ett djur med MF de senaste dagarna för att få en vettig bild med mina Tamron 28-75 och 70-200 är det nu dags att krypa till korset. Jag inser att kamerahuset (a850) måste kalibreras för att AF ska vara till någon pålitlig hjälp över huvud taget. Frågan jag ställer lyder: Vart skickar man kamerahuset för bästa resultat. Och finns det måhända en sådan verkstad i Umeå med omnejd? Någon som vet? Att googla hjälpte mig föga, trots att det är en av mina paradgrenar :)

Tips mottages varmt.
 
Efter att ha slitit som ett djur med MF de senaste dagarna för att få en vettig bild med mina Tamron 28-75 och 70-200 är det nu dags att krypa till korset. Jag inser att kamerahuset (a850) måste kalibreras för att AF ska vara till någon pålitlig hjälp över huvud taget. Frågan jag ställer lyder: Vart skickar man kamerahuset för bästa resultat. Och finns det måhända en sådan verkstad i Umeå med omnejd? Någon som vet? Att googla hjälpte mig föga, trots att det är en av mina paradgrenar :)

Tips mottages varmt.

Assist Workshop i Linköping. Blir att skicka kameran dit.
De är Sonys ofociella garantiverkstad och mycket duktiga och är väl också de enda so kan Sony ordentligt och tar emot dem. Mycket bra att ha att göra med är min erfarenhet. Sony är generösa med garantier, så om kameran är inköpt för mindre än två år sedan och du har originalkvittot så går det på den utan kostnad för dig.
http://www.assistworkshop.se/


/Mats
 
...du vet väl att a850 erbjuder mikrojustering för AF i menyerna?

Jag reagerade på detta också. OM det nu är kamerahuset som är felställt är det MYCKET enklare att justera själv än om det är objektiven som är felställda. Undantaget är som regel fasta brännvidder som är helt linjära.

I många fall räcker för TS att ställa in lämplig microjustering på alternativet "ställ alla objektiv lika". Det innebär att man justerar kamerahuset. Räcker inte detta så ska kameran till AW i Linköping och referens-ställas.

MEN Tamron 28-75/2.8 exempelvis är svårt att ställa eftersom det som regel inte är ilinjärt. Så det kan lika gärna vara objektiven. Eller både och.

TESTA meda att ställa kameran först i alla fall!

//Lennart
 
Tack för svar!

Tack för alla tips!

Som Lennart skriver är det just 28-75 som krånglar allra värst. De övriga har jag en gång för alla mikrojusterat med -15 och resultatet är betydligt bättre. Enda problemet är att det flimrar linjer, prickar och lite allt möjligt framför ögonen på mig efter detta :)

Men jag undrar lite över följande: "I många fall räcker för TS att ställa in lämplig microjustering på alternativet "ställ alla objektiv lika"". Finns det ett sådant knappval hos Sony, eller menar du helt enkelt att manuellt ställa in objektiv för objektiv, som jag gjort, på samma värde. För nytt objektiv = nollställd MJ.

/Anders
 
Det är en tid sedan jag körde Sony. Har skiftat till Nikon och Canon numera. Där ges möjligheterna att dels ställa objektiven individuellt eller "alla lika".

Om dina gluggar, förutom 28-75/2.8 XR Di, fungerar bra när du ställt dem till -15 är det troligt att se det som exakt detsamma som "ställ alla lika". Innebär att din kamera bakfokuserar ganska mycket och Tamrongluggen inte är okej.

Råd: Se till att få din kamera ställd +- 0. Kontakta AW i Linköping. Teknikern Magnus Kazen är bra att ha att göra med. När kameran är rätt ställd har du en "fast punkt" att utgå ifrån.

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.