Blir nyfiken på ditt svar, som för övrigt kändes som ett bra svar. Varför skulle man INTE ändra slutartid? Jag brukar i stort sett göra tvärtom, jag hittar önskvärd bländare för tillfället och justerar sen slutartid för att få önskad exponering. Och åt andra hållet funkar det ju också. Inget i kameran påverkar ju blixtljusets styrka.
För att blixten slår snabbare än slutartiden.
Slutartiden i sin tur består av två sk. ridåer - en förstaridå som blottar sensorn(/filmen) och en andraridå som kommer tätt efter som täcker sensorn(/filmen).
Hastigheten på ridåerna är konstant. Det som avgör den totala slutartiden är tiden mellan första- och andraridån. Har du en långsam slutartid (t.ex 1 sekund) så är alltså sensorn helt blottad och mottaglig för ljus under 1 sekund minus den tid det tar för ridåerna att passera. Har du istället en riktigt snabb slutartid (t.ex 1/1000 sek) så ligger ridåerna nära varandra och endast en spalt av sensorn blottas. Hela sensorn är då alltså aldrig blottad på en och samma gång.
Om en blixt slår vid en snabb slutartid (t.ex 1/1000 sek) så kommer alltså ljuset från blixten enbart exponera sensorn i den blottade spalten med resultat att du får olika exponering på olika delar i bilden. Om kameran är exponerad efter blixtstyrkan får du en korrekt exponerad spalt, men mörka fält ovanför och under spalten. Om kameran är exponerad efter det allmänljuset (inte blixten) så kommer spalten bli överexponerad och områdena ovanför och under rätt exponerade.
Alltså kan man inte använda blixt* om man har en snabbare slutartid än den sk. "synktiden" vilket är den snabbaste tid som hela sensorn är blottad. Snabbare tider än kamerans synktid skapar dessa, oftast oönskade, effekter.
(* Vissa HotShoe-blixtar fungerar även vid snabbare slutartider eftersom de blixtrar flera gånger synkat med ridåernas färd över sensorytan - tekniken kallas High Speed Synk)
Slutartiden påverkar alltså enbart hur mycket ljus som träffar sensorn från det allmänna ljuset, men bländaren däremot påverkar hur mycket ljus som kommer in i kamerahuset oavsett om det är en snabb blixt eller en stjärnhimmel.
Olika kameror har olika synktider beroende på hur snabba ridåer de har, samt hur stor sensor de har (större sträcka som ridåerna måste färdas). Dock påverkar även blixtens totala brinntid detta. Blixtar har oerhört olika lång brinntid, och är ofta långt ifrån det som marknadsförs på kartongen (som ofta är ett medelvärde för hur länge blixtstyrkan befinner sig över 50% av den faktiska blixten)(mätmetoden kallas t 0.5)(...ja det finns mycket att nämna om detta - men klockan är för mycket). Synktiden 1/125 är ett "gammalt standardvärde" som oftast är långsammare än de flesta kameror idag (brukar ligga runt 1/200).
Ush vad mycket bokstäver för något så enkelt. Sorry. Övertygad om att någon redan hunnit beskriva detta betydligt enklare än vad det blev här.
Något som däremot inte brukar nämnas är att en blixt som slår svagt är snabbare än en som slår starkt. Detta är praktiskt synbart om man försöker frysa hastiga rörelser. Effekten blir bättre om man således har en svag styrka på blixten. Det som inte heller brukar nämnas, och som även det har praktisk påverkan är att de flesta "enklare" blixtar må kunna blixtra supersnabbt, men varierar i färgtemperatur ganska mycket beroende på hur stark blixt man kör. Detta är mycket vanligt om man t.ex kör en blixt på bakgrunden för att få den helvit och en svagare blixt på en modell framför bakgrunden. Då kan man få olika färgtemperaturer, och hur man än vitbalanserar så blir antingen bakgrunden eller hudtonerna fel. Dyrare studioblixtar är bättre på att bibehålla färgtemperaturen genom hela styrkeomfånget, men ett billigare sätt är annars att mäta upp hur ens blixtar förhåller sig färgtemperaturmässigt genom hela blixtstyrkeomfånget och ev. kompensera med färgfilter.
En sista grej innan jag borde ägna mig åt tandborstning är att jag har märkt att många tror att inställningsljuset i studioblixtar slocknar när själva blixten slår. Så är inte fallet. Slocknar de så är de för att visa att blixten inte laddat upp sig färdigt, men själva släckningen sker långt efter att blixten slagit. Därför är det oerhört viktigt att man inte har inställningsljuset påslaget alls om man kör sina blixtar på svag styrka eftersom då blandas den kalla blixtfärgtemperaturen med inställningsljusets betydligt varmare. Resultatet blir då ytterst påtagligt om man blandar flera blixtar där de har olika styrka. Viktigt.
Nu borsta tänderna.