Annons

Överexponering i studio

Hej på er!
Första gången jag lägger ut en tråd här, så om jag lagt det i fel avdelning, snälla flytta tråden dit den skall.

Jag har en fråga angående studiofotografering. Jag är ganska ny inom området, men har en fotostudio med tre lampor/blixtar. Jag undrar, igår fotograferade jag en liten bebis och det blev hyffsat bra bilder, men efter några minuter kommer min dotter ner med sin kusin och ville fotograferas med bebisen och helt plötsligt blir det överexponerade bilder som är jättesvåra att redigera. Det spelade ingen roll om jag flyttade bak lamporna, eller flyttade på motivet. Blixtarna står med softbox i 45° vinkel från motivet.

Lägger till några bilder!

Hoppas på hjälp!
 

Bilagor

  • fotosidan01.jpg
    fotosidan01.jpg
    11.1 KB · Visningar: 1,015
  • fotosidan02.jpg
    fotosidan02.jpg
    14.7 KB · Visningar: 996
  • fotosidan03.jpg
    fotosidan03.jpg
    13.8 KB · Visningar: 996
Ett par saker som "saknas" i beskrivningen

Kamerans programväljare i Manuellt läge?
Auto eller fel ISO?
Råkat slå på exponeringskompensation på kameran?
Slutartid?
 
Om bildernas ljushet inte förändras när du flyttar på blixtar eller motiv så låter det som att du använder nån sorts automatik, vilket inte funkar ihop med studioblixtar. Du måste köra allt manuellt.
 
Kameran måste vara 100% manuell. Minsta lilla automatik så kommer det skita sig - för kameran vet inte att det står blixtar där.

Förslag på startinställningar på kameran:

Slutartid 1/125 sek
Bländare 8
Iso 100

Sen börjar du med att se till att du bara har en blixt igång, och denna på svagaste styrkan och tar en provexponering.

Blir bilden för mörk ökar du styrkan på blixten tills det blir bra.

(Blir bilden för ljus kan du backa blixten, eller vrida den så den studsar på någonting annat först - en vägg eller liknande)

När du nu vet att det funkar med en blixt så stänger du av den, och sätter igång den andra blixten och ser på samma vis till att den blir bra.

Slå sedan igång båda blixtarna och ta en testexponering. Eftersom ljuset från båda blixtarna kommer blandas kommer det bli för ljust, men eftersom du vet att blixtarna var för sig är bra så är det dags att göra bilden mörkare i kameran. Ändra bländarvärdet till ett högre tal så kommer blixtljuset bli mörkare. (Ändra INTE slutartiden hur frestande det än må vara. Slutartiden har ingenting med blixtljusets styrka att göra och kan bara ställa till andra problem så låt den vara). Bländarvärdet ändrar du tills det helt enkelt ser bra ut på kamerans skärm.

Voila!
 
Jag skulle vilja tillägga att du ska inte behöva ändra position på blixten! eftersom ljuset ändrar karaktär beroende på om ljuskällan är långt bort eller nära, eller studsas mot något!

Anledningen till dina ljusa bilder är att kamerans auto-iso har ställt in sig på det ljuset du har i rummet utan blixtar! dvs mycket mörkare.
 
... Minsta lilla automatik så kommer det skita sig ....
Nu kom jag bara in här på sidan av nyfikenhet ... Men jag måste bara tacka David för den handfasta lektionen. Jag har fotograferat (som hyfsad amatör) sedan 50-talet (!) men aldrig vågat mig på något annat konstljus än blixt. Nu ska jag testa det här. Det är ju bara att följa beskrivna steg, och det kommer inte att skita sig. Har förresten med stort nöje följt Davids inhopp i övrigt här på forat (det heter visst så).
Hälsningar från en Senior Plus .
 
Nu kom jag bara in här på sidan av nyfikenhet ... Men jag måste bara tacka David för den handfasta lektionen. Jag har fotograferat (som hyfsad amatör) sedan 50-talet (!) men aldrig vågat mig på något annat konstljus än blixt. Nu ska jag testa det här. Det är ju bara att följa beskrivna steg, och det kommer inte att skita sig. Har förresten med stort nöje följt Davids inhopp i övrigt här på forat (det heter visst så).
Hälsningar från en Senior Plus .

Påt bara!

Kan passa på att inflika att Mikael Roos har helt rätt i sin kommentar om att karaktären på ljuset förändras om man flyttar på ljuskällan. Men jag tror det viktigaste i första läget är att få en korrekt exponering så man kan sluta oroa sig för den biten. När man har den biten löst så kan man sedan dyka ner i det som är roligt på riktigt - att börja forma ljuset.

Att få rätt exponering tar 1 minut att lära sig. Att forma ljuset tar en livstid.
 
Påt bara!

Kan passa på att inflika att Mikael Roos har helt rätt i sin kommentar om att karaktären på ljuset förändras om man flyttar på ljuskällan. Men jag tror det viktigaste i första läget är att få en korrekt exponering så man kan sluta oroa sig för den biten. När man har den biten löst så kan man sedan dyka ner i det som är roligt på riktigt - att börja forma ljuset.

Att få rätt exponering tar 1 minut att lära sig. Att forma ljuset tar en livstid.

Det har du såklart rätt i! :)
 
Ändra bländarvärdet till ett högre tal så kommer blixtljuset bli mörkare. (Ändra INTE slutartiden hur frestande det än må vara. Slutartiden har ingenting med blixtljusets styrka att göra och kan bara ställa till andra problem så låt den vara). Bländarvärdet ändrar du tills det helt enkelt ser bra ut på kamerans skärm.
Voila!

Blir nyfiken på ditt svar, som för övrigt kändes som ett bra svar. Varför skulle man INTE ändra slutartid? Jag brukar i stort sett göra tvärtom, jag hittar önskvärd bländare för tillfället och justerar sen slutartid för att få önskad exponering. Och åt andra hållet funkar det ju också. Inget i kameran påverkar ju blixtljusets styrka.
 
När man fotar i studio är det enbart blixtarnas ljus som ska finnas med i exponeringen. Därför vill man inte ha längre slutartid (risk för att ströljus stör vad man tänkt sig och det finns ingen anledning att ha längre slutartid i vilket fall som helst) och inte kortare slutartid eftersom det gör att slutarens ridå kommer skymma en del av bilden. Man håller sig så nära kamerans synktid som möjligt. Ofta fungerar 1/200 bra men man kan i vissa fall tvingas öka till 1/160 eller t o m 1/125 (beroende på utrustningen man använder för att utlösa blixtarna).
Kort sagt, längre slutartid ger inte ljusare bilder, kortare tid förstör bilderna.
 
Blir nyfiken på ditt svar, som för övrigt kändes som ett bra svar. Varför skulle man INTE ändra slutartid? Jag brukar i stort sett göra tvärtom, jag hittar önskvärd bländare för tillfället och justerar sen slutartid för att få önskad exponering. Och åt andra hållet funkar det ju också. Inget i kameran påverkar ju blixtljusets styrka.

För att blixten slår snabbare än slutartiden.

Slutartiden i sin tur består av två sk. ridåer - en förstaridå som blottar sensorn(/filmen) och en andraridå som kommer tätt efter som täcker sensorn(/filmen).

Hastigheten på ridåerna är konstant. Det som avgör den totala slutartiden är tiden mellan första- och andraridån. Har du en långsam slutartid (t.ex 1 sekund) så är alltså sensorn helt blottad och mottaglig för ljus under 1 sekund minus den tid det tar för ridåerna att passera. Har du istället en riktigt snabb slutartid (t.ex 1/1000 sek) så ligger ridåerna nära varandra och endast en spalt av sensorn blottas. Hela sensorn är då alltså aldrig blottad på en och samma gång.

Om en blixt slår vid en snabb slutartid (t.ex 1/1000 sek) så kommer alltså ljuset från blixten enbart exponera sensorn i den blottade spalten med resultat att du får olika exponering på olika delar i bilden. Om kameran är exponerad efter blixtstyrkan får du en korrekt exponerad spalt, men mörka fält ovanför och under spalten. Om kameran är exponerad efter det allmänljuset (inte blixten) så kommer spalten bli överexponerad och områdena ovanför och under rätt exponerade.

Alltså kan man inte använda blixt* om man har en snabbare slutartid än den sk. "synktiden" vilket är den snabbaste tid som hela sensorn är blottad. Snabbare tider än kamerans synktid skapar dessa, oftast oönskade, effekter.

(* Vissa HotShoe-blixtar fungerar även vid snabbare slutartider eftersom de blixtrar flera gånger synkat med ridåernas färd över sensorytan - tekniken kallas High Speed Synk)

Slutartiden påverkar alltså enbart hur mycket ljus som träffar sensorn från det allmänna ljuset, men bländaren däremot påverkar hur mycket ljus som kommer in i kamerahuset oavsett om det är en snabb blixt eller en stjärnhimmel.

Olika kameror har olika synktider beroende på hur snabba ridåer de har, samt hur stor sensor de har (större sträcka som ridåerna måste färdas). Dock påverkar även blixtens totala brinntid detta. Blixtar har oerhört olika lång brinntid, och är ofta långt ifrån det som marknadsförs på kartongen (som ofta är ett medelvärde för hur länge blixtstyrkan befinner sig över 50% av den faktiska blixten)(mätmetoden kallas t 0.5)(...ja det finns mycket att nämna om detta - men klockan är för mycket). Synktiden 1/125 är ett "gammalt standardvärde" som oftast är långsammare än de flesta kameror idag (brukar ligga runt 1/200).

Ush vad mycket bokstäver för något så enkelt. Sorry. Övertygad om att någon redan hunnit beskriva detta betydligt enklare än vad det blev här.

Något som däremot inte brukar nämnas är att en blixt som slår svagt är snabbare än en som slår starkt. Detta är praktiskt synbart om man försöker frysa hastiga rörelser. Effekten blir bättre om man således har en svag styrka på blixten. Det som inte heller brukar nämnas, och som även det har praktisk påverkan är att de flesta "enklare" blixtar må kunna blixtra supersnabbt, men varierar i färgtemperatur ganska mycket beroende på hur stark blixt man kör. Detta är mycket vanligt om man t.ex kör en blixt på bakgrunden för att få den helvit och en svagare blixt på en modell framför bakgrunden. Då kan man få olika färgtemperaturer, och hur man än vitbalanserar så blir antingen bakgrunden eller hudtonerna fel. Dyrare studioblixtar är bättre på att bibehålla färgtemperaturen genom hela styrkeomfånget, men ett billigare sätt är annars att mäta upp hur ens blixtar förhåller sig färgtemperaturmässigt genom hela blixtstyrkeomfånget och ev. kompensera med färgfilter.

En sista grej innan jag borde ägna mig åt tandborstning är att jag har märkt att många tror att inställningsljuset i studioblixtar slocknar när själva blixten slår. Så är inte fallet. Slocknar de så är de för att visa att blixten inte laddat upp sig färdigt, men själva släckningen sker långt efter att blixten slagit. Därför är det oerhört viktigt att man inte har inställningsljuset påslaget alls om man kör sina blixtar på svag styrka eftersom då blandas den kalla blixtfärgtemperaturen med inställningsljusets betydligt varmare. Resultatet blir då ytterst påtagligt om man blandar flera blixtar där de har olika styrka. Viktigt.

Nu borsta tänderna.
 
Senast ändrad:
Jisses vilket långt svar, och utförligt. Supernajs! Jag tror nog att jag omedvetet hamnar där du snackar om ändå. För jag brukar alltid hamna runt 1/125 och möjligtvis runt där efter att jag ställt in ljuset som jag vill ha det. Och ljuset som jag vill ha det, med önskad bländare.

Måste tusan ta och kolla upp det där med ledljuset också, jag trodde det stod i texten till mina studioblixtar att det stängs av under blixtögonblicket, har aldrig ens tänkt på att det inte skulle ha gjort det. Nu skjuter jag ofta med visst ambient ljus så då spelar det mindre roll... men man vill ju gärna veta vad man har. Hoppas du fick sova lite efter den långa utläggningen :)
 
Det är blixtar. De är på 300 Di, läget inställt på lägsta. Jag har inte mätt ljuset. Jag fokuserar på motivet, då kommer exponeringen autmatiskt?

Nej det gör den absolut inte när du kör med studioblixtar, men jag tror inte jag behöver säga mer. Jagger att David och många andra kompetenta personer redan varit inne och hjälpt dig här. Jag ville bara önska dig lycka till. Det är hur kul som helst med blixtar, bara man vågar. Jag började för fyra år sen med den typen av fotografering och lär mig fortfarande nya saker hela tiden.

/Jonas
 
Ja, den står i M, iso a. Slutartid 125.

Och exponeringskompensation, det vet jag tyvärr inte vad det betyder?

Med exponeringskompensationen kan man som jag har förstått det öka eller minska på exponeringen om man inte tycker samma som kameran tycker att den vill exponera :) t.ex om man ljusmäter i starkt solljus så kanske kameran vill göra en underexponering eller exponera mörkt pga det starka ljuset, då kan man använda exponeringskompensationen och öka med kanske 1-2 steg :)

På canon så håller man ner avtryckaren till hälften och sedan scrollar man på hjulet som finns på ovansidan
men detta kan endast göra i vissa programlägen.

Sen så skulle jag som andra rekommendera att inte använda autoiso utan kör på manuell iso :)
manuellt är bra i studiomiljö eller då man har med blixtar och ljus att göra överhuvudtaget
ibland är det svårt för kameran att veta vad man själv vill ha för resultat och gissar ibland fel.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar