Annons

Hur lägger du dina bilder i ditt mappsystem! För att sen synka med LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

skog1s

Aktiv medlem
Jag undrar hur ni sparar era bilder i ert mappsystem!

Jag har kört med att spara mina bilder från kompaktkameratiden i ett mappsystem som ser ut typ så här:

"OLYMPUS"

"Osorterade Foto"

"SvartVita Bilder"

"Bilder från WWW"

"Redigerade foto"

"Mina Dator Saker"

Detta är 5st mappar av ca 50st mappar och det handlar om ca 150 000st bilder!

Jag har köpt en Nikon D3100 och tar väldigt mycket bilder, när jag kommer hem, så lägger jag ALLA bilder i samma mapp (som heter "D3100" ) sen synkar jag dom med LightRoom!

Skapar högar, klassificerar, lägger till färgetiketter etc etc!
För att kunna hitta o leta upp bilderna snabbt o lätt!

Men min fråga är:

Hur lägger du dina bilder i ditt mappsystem! Gör jag fel som lägger alla mina bilder i samma mapp och sen synkar det med LR?
(Jag har ett väldigt bra backupsystem, lägger alla mina bilder på en NAS, och sen synkas det auto till en annan disk!!

Men jag är lite osäker på mitt mappsystem! Ska jag slänga in alla bilder på en mapp?

Hoppas ni fattar vad jag menar, är lite stressad!

Hur lägger du dina bilder i ditt mappsystem! Gör jag fel som lägger alla mina bilder i samma mapp och sen synkar det med LR?

Jag kör enbart \ÅÅÅÅ\ÅÅMMDD

Jag hanterar aldrig mina bilder utanför Lightroom, och därför blir den fysiska mappstrukturen (lyckligtivs) helt irrelevant.

Den enda anledningen till att jag delar upp det överhuvudtaget är att inget filsystem tycker att det är särskilt kul med hundratusentals filer i samma organisatoriska mapp. Det leder till prestandaproblem.

Precis som Janne har jag datumbaserade mappar, som LR skapar automatiskt vid import. Sen sköter jag allt annat via keywords och collections. En bild kan bara finnas i en enda mapp, men den kan ha hur många nyckelord som helst, och finnas i hur många samlingar som helst.

Här har jag försökt skriva lite om det:

http://sprng.me/e3st9

Precis som Janne har jag datumbaserade mappar, som LR skapar automatiskt vid import. Sen sköter jag allt annat via keywords och collections. En bild kan bara finnas i en enda mapp, men den kan ha hur många nyckelord som helst, och finnas i hur många samlingar som helst.

Här har jag försökt skriva lite om det:

http://sprng.me/e3st9

Stort tack för svar! (och det gäller dig med Janne)

Jag körde med datumbaserade mappar precis som ni skriver, för 4-5 år sen med Elements!
Varför jag slutade med det har jag inget bra svar på, mer än att det var dumt gjort!

Det jag undrar nu är: hur gör jag för att få alla mina gamla bilder i datumbaserade mappar med hjälp av LR?
Jag är rätt grön på LR! Men har rätt stor erfarenhet med Ps och pse,

Stort tack för din länk erro.se! Och stort tack för att ni orkar hjälpa mig!

Det jag undrar nu är: hur gör jag för att få alla mina gamla bilder i datumbaserade mappar med hjälp av LR?
Jag är rätt grön på LR! Men har rätt stor erfarenhet med Ps och pse,

Det finns egentligen ingen anledning att flytta befintliga bilder. Om du vill göra det så är det enklaste väl att importera dem och be LR att göra en Move på dem under importen. Eller att göra en "Add" vid importen och därefter flytta dem själv inifrån LR.

Jag fotograferar numera 100 % RAW men konverterar alla bilder av intresse till JPG för att enkelt kunna titta på och "ge bort". Jag har alltså två lagringsstrukturer en för JPG och en för RAW.

JPG bilderna lagrar jag på min stationära arbetsstation i en mappstruktur i två nivåer. Två nivåer använder jag eftersom jag fotograferat sedan 1961 så redan årtal är en lång tabell. Under årtal börjar mappnamnen med datum och en kort beskrivande text. Datum kan vara allt från ett enskilt datum ( ex. 2012-02-05 xxxx fyller år) till en händelse (ex. 2012-05-10 - 17 Romresan) o.s.v. Intresse områden ligger i egna mappar såsom "Vilda djur", "Fåglar" och under dem art.

Denna JPG-struktur kopierat jag då och då till dels ett eget NAS-System som ligget på det publika nätet och dels en USB-sticka på 64 GB som alltid sitter i TVn men som kan tas med vid behov. I NAS-systemet kan hela släkten och de närmaste vännerna lagra sina bilder och titta på/hämta egna och andras bilder. NAS-Systemet innehåller två stora fiberanslutna NAS-diskar på var sin geografisk ort och med automatisk backupp mellan diskarna. Uppdelningen på geografisk ort är av säkerhetsskäl, brand och stöld t.ex.. Eftersom jag och en av mina söner har fiber in i villorna så är det inte så märkvärdigt som det kan låta.

RAW bilderna lägger jag direkt in på NASen i en mappstruktur som består av "Bilder" ytterst. Där efter år i den första undernivån och slutligen komplett datum i nästa nivå. Det är allt. Till LR importerar jag strukturen Bilder i sin helhet men återlagrar ingen metadata på NASen.

Men jag ska väl också tillägga att jag är ny på LR så jag vet inte de långsiktiga konsekvenserna av detta beteende.

Senast ändrad:
Men jag ska väl också tillägga att jag är ny på LR så jag vet inte de långsiktiga konsekvenserna av detta beteende.

Det enda problemet med din struktur är ju av sådan art som "Hur gör du om en bild skall tillhöra BÅDE "Fåglar" och "Vilda djur"? Eller både "Bilar" och "Färg och form"?

I LR så lägger jag en kod framför filnumret, typ+vecka vid export till en årsmapp. Så i mappen 2012 så har tex naturvyer från vecka 23 numret 1023 framför filnumret, insekter har 4023 för vecka 23, detta gör att jag är inte beroende av speciella program med nyckelord mm

Det enda problemet med din struktur är ju av sådan art som "Hur gör du om en bild skall tillhöra BÅDE "Fåglar" och "Vilda djur"? Eller både "Bilar" och "Färg och form"?
Då får jag ta ett beslut! :) :)
Antingen eller / både och.
Har inte varit något problem hittills eftersom det handlar enbart om bilder att titta på.

Då får jag ta ett beslut! :) :)
Antingen eller / både och.
Har inte varit något problem hittills eftersom det handlar enbart om bilder att titta på.

Samma här, man får ta ett beslut. Jag har egentligen bara 7 huvudmappar och vill man för något speciellt skäl ha en korssökning så får man använda nyckelord och skapa en specialmapp för detta ändamål.

För mig funkar det bra med naturvyer, hav, makro blommer, makro insekter, fåglar, djur, familj, samt några extra samlingar för tex resa, speciell händelse med många bilder

Det går ju att placera en bild i två mappar, men ofta löser det sig ändå. Många svanbilder är ju från havet, och är bilden av havsvy så blir det i 20xx och är det en mer närbild på svan så blir det i 50xx

Så länge man har ett system som funkar för en själv så är det väl bara bra.

Den stora fördelen med datum-mappar, anser jag, är att det blir automatiskt och otvetydigt. En bild kan bara vara tagen vid ett datum, och LR kan fixa strukturen automatiskt utan att jag behöver göra någonting. Jag kan istället fokusera på att skapa de sökbegrepp jag vill inne i LR.

Två krav på fil (bild) namn;

1. Varje bildfil ska ha ett unikt namn
2. Alla filer ska kunna sorteras absolut kronologiskt.

Lösning; Gör en filename-preset i Lightroom som bygger på datum och exakt tid (plus vad man vill ha mer) i mitt fall även original-filnamn (obs obs obs tilldela INTE nya filnamn när bilderna importeras till LR om du vill ha "originalfilnamnet" kvar. Tilldelar du eget namn vid importen kastas originalnamnet bort och kan inte återskapas)

ÅÅÅÅMMDD-HHMMSS-originalfilnamn.

Fördelar; Unika filnamn för VARJE bild. Perfekt kronologisk ordning även då man fotar med flera kameror (för perfektion krävs att kameraklockorna är synkade).

Sedan sorteras bildfilerna in i kataloger som bygger på år / dag-aktivitet enligt regeln
när-vem-vad-var ex 20120606-lena-student-uppsala

Och, jag har inte kommit på detta själv utan stulit hela konceptet från en som funderat rätt mycket på saken, mr Lightroom himself, George Jardin....läs själva

http://mulita.com/blog/?p=2653

Senast ändrad:
Fördelar; Unika filnamn för VARJE bild. Perfekt kronologisk ordning även då man fotar med flera kameror (för perfektion krävs att kameraklockorna är synkade).

Jag ser ett problem. Jag använder ibland flera kameror som är synkroniserade utlösningsmässigt...

Jag använder samma filnamns-struktur som Leaflet. Varje bild får alltså unikt namn ner på sekunden när, samt med originalsekvensnumret inbakat. Även om man fotar med 5 kameror samma sekund så är risken att alla ska ha samma sekvensnummer rätt liten.

Lösning; Gör en filename-preset i Lightroom som bygger på datum och exakt tid (plus vad man vill ha mer) i mitt fall även original-filnamn (obs obs obs tilldela INTE nya filnamn när bilderna importeras till LR om du vill ha "originalfilnamnet" kvar. Tilldelar du eget namn vid importen kastas originalnamnet bort och kan inte återskapas)

Sedan sorteras bildfilerna in i kataloger som bygger på år / dag-aktivitet enligt regeln

Och, jag har inte kommit på detta själv utan stulit hela konceptet från en som funderat rätt mycket på saken, mr Lightroom himself, George Jardin....läs själva

Stort tack för din Lösning, och att du skrev hur man gjorde! Ska fixa till detta en kväll när jag har tid.

Hallå Leaflet! Jag försökte hitta var man skickar Pm till medlemmar och skulle fråga dig, men hitta inte det , så jag tar det här!

Vill så gärna få mina bilder som jag har börjat att ta med min Nikon D3100 som bygger på ÅÅÅÅMMDD-HHMMSS-originalfilnamn.) så som du skriver. Så det inte blir samma sak som med mina µ700 bilder
Jag är en van photoshopare men väldigt grön på Lightroom!

Så jag undrar om du pallar ta det steg för steg? Jag fasnade på: gör en "filename-preset" jag tror att det handlar om nyckelordsavskiljare. Blir bara rent yr!

Jag har alla mina foto som jag har tagit med min 3100 i en mapp som heter "Nikon D3100" och jag vill få dom i ett mappsystem ÅÅÅÅMMDD-HHMMSS-originalfilnamn som du skriver!

Pallar du skriva hur jag ska göra lite mer ingående ? En liten tutorial. Eller någon annan som är vass på LR!

Vill bara vara säker så att allt blir rätt! Hatar att vara osäker o göra fel!!

Blir ju så mycket lättare i framtiden om det är rätt från början.

Tjaa..... jag är nog inte någon hejare på att skriva tutorials...men jag kan väl göra ett tappert försök :)

Jag vet inte om den här blir optimal men någon kanske kan fylla på i så fall.

Öppna LR och ställ dig i Library (Bibliotek) och klicka på F2 eller menyraden Bibliotek-Ändra namn på foto.

I dialogrutan som kommer upp scrollar du och väljer "Egna inställningar". Markören kommer förmodligen att stå i den vita rutan och blinka. Tryck backspace några gånger så det blir tomt. Sedan går du ned till "Sekvens och datum" och börjar bygga upp ditt filnamnsval. Ex med ÅÅMMDD-HHMMSS-filnamn. Du kan välja tokens (dom ljusblå rutorna) hur du vill och du kan infoga vad som helst mellan varje token, typ tankestreck, understreck, bokstäver eller whatever. Här kan du labba runt lite som du vill. Ovanför den vita rutan ser du hur ditt filnamn växer fram och hur det kommer att se ut.

När du är nöjd scrollar du i rutan "Förinst" längst upp och väljer "Spara aktuella inställningar som ny förinställning", ge din filnamnsmall ett namn (i mitt fall heter den "Egen+År+Tid+Filnamn") och sedan "Skapa".

Nu har du din filnamnsmall klar. När du sedan vill döpa om dina filer så ställer du dig i "Gridmode" (trycker på "gridden" eller väljer G på tangentbordet) och markerar vilka bilder du vill ge ett nytt namn. Oftast är du ju alla och då är det ju bara Ctrl-A (eller cmd-A om du har mac). Sedan går du upp i menyraden och väljer Bibliotek-Ändra namn på foton, välj din nya filnamnsmall och sedan OK. Klart!

Om du tidigare har byggt upp dina mappar enligt principen ÅÅMMDD-händelse (enligt principen vem-vad-var) så har du nu automatiskt fått en "adress" till varje bildfil, dvs du vet direkt vilken bild som hör hemma i vilken mapp. Både inuti LR men ÄVEN i filsystemet (om du vill använda något annat program än LR för dina bilder).

Observara återigen...döp INTE om dina filer VID IMPORTEN! Då kastar LR det ursprungliga filnamnet från kameran och det går inte att återskapa. I Importdialogen ska du således INTE bocka i rutan "Filnamnsändring".

Nja, det här kanske blev rörigt men någon bättre vetande kanske kan fylla på eller rätta mig....

Lycka till!!

Tjaa..... jag är nog inte någon hejare på att skriva tutorials...men jag kan väl göra ett tappert försök :)

Jag vet inte om den här blir optimal men någon kanske kan fylla på i så fall.

Öppna LR och ställ dig i Library (Bibliotek) och klicka på F2 eller menyraden Bibliotek-Ändra namn på foto.

I dialogrutan som kommer upp scrollar du och väljer "Egna inställningar". Markören kommer förmodligen att stå i den vita rutan och blinka. Tryck backspace några gånger så det blir tomt. Sedan går du ned till "Sekvens och datum" och börjar bygga upp ditt filnamnsval. Ex med ÅÅMMDD-HHMMSS-filnamn. Du kan välja tokens (dom ljusblå rutorna) hur du vill och du kan infoga vad som helst mellan varje token, typ tankestreck, understreck, bokstäver eller whatever. Här kan du labba runt lite som du vill. Ovanför den vita rutan ser du hur ditt filnamn växer fram och hur det kommer att se ut.

När du är nöjd scrollar du i rutan "Förinst" längst upp och väljer "Spara aktuella inställningar som ny förinställning", ge din filnamnsmall ett namn (i mitt fall heter den "Egen+År+Tid+Filnamn") och sedan "Skapa".

Nu har du din filnamnsmall klar. När du sedan vill döpa om dina filer så ställer du dig i "Gridmode" (trycker på "gridden" eller väljer G på tangentbordet) och markerar vilka bilder du vill ge ett nytt namn. Oftast är du ju alla och då är det ju bara Ctrl-A (eller cmd-A om du har mac). Sedan går du upp i menyraden och väljer Bibliotek-Ändra namn på foton, välj din nya filnamnsmall och sedan OK. Klart!

Om du tidigare har byggt upp dina mappar enligt principen ÅÅMMDD-händelse (enligt principen vem-vad-var) så har du nu automatiskt fått en "adress" till varje bildfil, dvs du vet direkt vilken bild som hör hemma i vilken mapp. Både inuti LR men ÄVEN i filsystemet (om du vill använda något annat program än LR för dina bilder).

Observara återigen...döp INTE om dina filer VID IMPORTEN! Då kastar LR det ursprungliga filnamnet från kameran och det går inte att återskapa. I Importdialogen ska du således INTE bocka i rutan "Filnamnsändring".

Nja, det här kanske blev rörigt men någon bättre vetande kanske kan fylla på eller rätta mig....

Lycka till!!

Helt underbart Per! Stort tack för att du palla göra/skriva det!!

Jag ska fixa detta imorgonkväll (hinner inte idag)
Jag är väldigt aktiv på andra forum, men detta svaret kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat! Så än en gång, stort tack!

Vi kan ju alltid hoppas att andra har nytta av det med, då känns det extra bra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar