I måndags kom den nya IPS-skärmen och i går anlände Colormunkin, som genast sattes i arbete. Jag provade först den helautomatiska varianten där hänsyn tas till omgivningsljuset, men det blev helt oanvändbart. Naturligtvis på grund av att rummet nog skulle klassas som katastrof för digital bildbehandling av de mer proffsiga deltagarna här. Det gick nästan inte att se någonting på skärmen ;-) Men en ny omgång med Colormunki och det blev riktigt bra.
Skillnaden mot min gamla oprofilerade HP w2207h får nog beskrivas som mycket stor ;-). Det är en härlig upplevelse att ladda in en omgång nya bilder och öppna i Lightroom!
Nu är jag ju själv nyfrälst och har just skådat det profilerade ljuset, men det förvånar mig att detta med riktig skärm och profilering diskuteras så litet. Jag har sökt information under det senaste året och mer intensivt de senaste månaderna för att hitta fram till bästa möjliga lösning för rimligast möjliga pengar, avstämt mot mina behov. Det har inte varit lätt att hitta! Här på FS finns en del, och Stefohl och The_SuedeII m.fl. är framstående rådgivare, men jämfört med kameradiskussioner är det ju nära noll i diskussions- och inläggsantal ... ;-) Och sökresultaten ute på nätet är oftast flera år gamla.
Har vi i den stora majoriteten totalt missat att när vi lägger massvis med pengar på kamerautrustning och (i bästa fall) objektiv, men glömmer själva bildvisningen, då fördärvar vi fullständigt möjligheterna att avnjuta vår bildskatt? Hur kommer sig detta?
Nåja, nu har i alla fall jag nått ett profilerat och "upphöjt tillstånd" ;-)