Annons

enkel kvalitetskompakt.

Produkter
(logga in för att koppla)

skorvdalen

Aktiv medlem
Ska köpa en kompaktkamera. kravspecen är följande:
Bra vidvinkel.
Bra mörkeregenskaper. bländare och iso.
snabb i uppstart och i focus.
bra pris. (ca 2500kr)

Egenskaper som jag inte bryr mig om är. zoomomfång. megapixel, gps ansiksigenkänning o.d.

("Bra" inom rimliga gränser. jag fotar med systemkamera och vet att man inte kan få en sådan i kompaktformat men jag tycker att de flesta kompakter "fokuserar" på fel saker). Ursäkta ordvitsen.

Finns det någonting som kan passa mig.

Gamla PowerShot S95 eller S90 kanske? S95 hade jag nog blivit glad för, även om G-serien är mer i min smak.

Kolla gärna spec, exempelbilder och pris på dem. Vid hög ISO ser 1:1 crop rätt uselt ut på små sensorer men eftersom du inte är ute efter MP behöver du ju inte bra 1:1 crop, skalar man ner bilder syns inte bruset lika mycket.

Funderar själv på att skaffa nåt liknande framåt sommaren. Fast det kan ev bli en lite dyrare modell, just nu lite förtjust i Fujis x10.

Det finns några Panasonic LX3 till salu på Köp&Sälj, motsvarande 24-60mm zoom och bra ljusstyrka. Top of the line när den var ny. Uppföljaren LX5 är ju lite dyrare.

Sökte lite på prisjakt, hittade en Samsung EX1 som jag inte kollat tidigare. Samsungs försök i kvalitetskompakt-nischen Objektiv motsvarande 24-72/1,8-2,4. Relativt stor och dålig på video med dagens mått. Bra recensioner på Fs.

Annars finns Conan S95 hos de stora butikerna för 3000kr nu när S100 kommit.

s95 har jag kikat lite på och den är ett alternativ.
samsungen har jag inte sett förut men den verkar riktigt intressant.

finns s90 kvar någonstans?

nikon coolpix p300 kanske?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto