Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

14-54 f2.8-3.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Har inhandlat ett sådant till min nya 510 som förhoppningsvis kommer snart.
Tyckte 12-60 var lite väl dyrt, även om jag suktar efter ett sådant.
Men vad tycker ni om 14-54 f2.8-3.5? Det verkar vara mycket robustare och ljus-starkare än kitgluggen som följer med?

Mvh

Stefan
 
allt-i-allo zoomen 14-54mm

En damm- och stänkskyddad zoom. Genom att det är tätat, så tränger inte damm in i spegelhuset och du får en renare sensor på köpet. Har man dammnoja, så skall man nog inte fundera på annat än tätade objektiv och byta sällan. Visserligen har Olympus-/Panasonic-/Leica-husen en effektiv rengörare med ultraljud, men det pollen/damm etc. som ändå har kommit in i spegelhuset, skall ändå helst inte ha hamnat där.

Många hävdar att med just denna 3.9x zoom som enda objektiv, så kan man fota minst 80% av alla ens motiv. Den förbättrade ljusstyrkan i jämförelse med kit-objektiven är nog jämte zoomomfånget dess största tillgång. Kombinerat med EC-14 får man maximala brännvidden utökad till 75.6mm/F4.9. Mycket litet distorsion också hos denna zoom.

Genom att objektivet har så bra närgräns, så fungerar det även mycket bra till närbilder. Det kan visserligen förbättras med en akromatisk (apokromatisk) närbildslins, typ Canon 500D, som gör att närgränsen minskar från 22cm ner till 15cm (om jag nu har räknat rätt på dioptrierna).

Om man jämför med liknande objektiv:

ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6
• Mått: 65.5mm (D) x 61mm (L)
• Vikt: 190g
• Filter Size: Diameter Ø58mm
• Närgräns: 25cm

ZUIKO DIGITAL 14-54mm 1:2.8-3.5 (stänkskyddat)
• Mått: 73.5mm (D) x 87.5mm (L)
• Vikt: 435g
• Filter Size: Diameter Ø67mm
• Närgräns: 22cm

ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD (stänkskyddat)
• Mått: 79.5 mm Ø, 98.5 mm
• Vikt: 575 g
• Filter Size: Diameter Ø72mm
• Närgräns: 25cm

Ref:
 
Med tanke på att de är tätat, så tycker jag att det är prisvärt. Jag tycker dock att man inte kan anse det vara bra som makro. Skärpan är inte så märkvärdig ifall man går ner på närgränsen.

De som har 12-60/14-54 samt E-3/E-510 har observerat vad som Olympus skrev redan innan releasen, att SWD's snabbare AF märks bara på E-3. Med andra modeller är de båda objektiven jämnsnabba.

12-60:an sägs vara synbart bättre på flera punkter, så det är väl mest en penningfråga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.