Annons

Val Nikon d5100 el d7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljudlandskap

Aktiv medlem
Hejsan alla glada filmare därute!

Jag letar just nu efter en prisvärd filmkamera från nikon och valet står mellan alltså en D5100 eller D7000.
jag ska fortsätta göra film, och då vill jag kunna använda mina äldre objektiv, som 50mm och 24 mm som jag har.

Fråga1: går det att använda äldre af objektiv på nikon d5100?

och 2. finns det några saker med d5100 som är värt att tänka på innan?
vill få så bra filming som möjligt.

Mvh//
Jenny kristina Nilsson

Hejsan alla glada filmare därute!

Jag letar just nu efter en prisvärd filmkamera från nikon och valet står mellan alltså en D5100 eller D7000.
jag ska fortsätta göra film, och då vill jag kunna använda mina äldre objektiv, som 50mm och 24 mm som jag har.

Fråga1: går det att använda äldre af objektiv på nikon d5100?

och 2. finns det några saker med d5100 som är värt att tänka på innan?
vill få så bra filming som möjligt.

Mvh//
Jenny kristina Nilsson

D5100 har ingen fokus-motor i huset så du får bara AF om det finns en motor i objektiven. 50mm finns med och utan motor. 24mm brukar inte ha motor. Du kan köra manuell fokus. D7000 har fokusmotor i huset så det blir lättare AF

Fast AF vid filmning med D5100/7000 är helt värdelöst, jagar väldigt mycket och det ser inte bra ut. Manuell fokus fungerar utmärkt.

Som sagt, D5100 måste ha "AF-S" skrivet på objektivet. Sen så har D5100 ingen mic-ingång så du kommer att få med alla ljud från objektiv, VR och dina fingrar när dom rör sig framför mikrofonen i kameran.

Kör på D7000, då kan du använda dina gamla objektiv fullt ut, fast jag skulle stänga av AF när jag filmar. Sen blir det ju vansinnigt bättre ljud med en extern mikrofon.

d5100

Om du köper kameran för filming kan du få bättre än d5100 i dagsläget. D5100 är en väldigt bra kamera och bättre på att filmna än d7000 men den har några nackdelar den första är att du inte kan exponera manuellt i film länge vilket är ett stort NO. Det går dock att juste aningen med olika presets etc. Den andra nackdelarna är 20 minuters spärr inget histogram o ingen 50/60 fps mode.

Autofokus är helt värdelöst vid filmning på d5100 och i princip alla film-dslr i dagsläget. Manuellt is the way. Så jag skulle helt enkelt köra på en Panasonic GH2 + nikon adapter om du primärt vill filma. För GH2 är oslagbar just nu.

Om du köper kameran för filming kan du få bättre än d5100 i dagsläget. D5100 är en väldigt bra kamera och bättre på att filmna än d7000 men den har några nackdelar den första är att du inte kan exponera manuellt i film länge vilket är ett stort NO. Det går dock att juste aningen med olika presets etc. Den andra nackdelarna är 20 minuters spärr inget histogram o ingen 50/60 fps mode.

Autofokus är helt värdelöst vid filmning på d5100 och i princip alla film-dslr i dagsläget. Manuellt is the way. Så jag skulle helt enkelt köra på en Panasonic GH2 + nikon adapter om du primärt vill filma. För GH2 är oslagbar just nu.

---------------------------------------------------

hej! oj är det så dåligt som du verkligen säger om både d5100 och även 7000 så vill jag hellre leta mig vidare!

ja jag har ju redan en annan kamera för fotografi, denna kamera är som du säger, enbart FÖR filmning!

och SÅKLART vill jag kunna exponera Manuellt, så går faktiskt d5100 bort direkt.

Jag ska kolla in panasonic istället som du säger! har du en sj så du verkligen kan rekommendera den?
och fungerar alltså mina äldre objektiv med denna, så att både valet autofokus och manuellt finns?

hej! oj är det så dåligt som du verkligen säger om både d5100 och även 7000 så vill jag hellre leta mig vidare!

ja jag har ju redan en annan kamera för fotografi, denna kamera är som du säger, enbart FÖR filmning!

och SÅKLART vill jag kunna exponera Manuellt, så går faktiskt d5100 bort direkt.

Jag ska kolla in panasonic istället som du säger! har du en sj så du verkligen kan rekommendera den?
och fungerar alltså mina äldre objektiv med denna, så att både valet autofokus och manuellt finns?

Om du redan har en kamera för att ta kort med varför köpa en till????

Titta då på en videokamera istället!!!!!

Jag har en Canon. Kolla in dem!

Ja. Jag har en GH2 och den är faktiskt helt otrolig. Skulle kunna länka antal jämförelser med RED, ALEXA m.m för det är de segmentet GH2'an har hamnat i. (Att den äns jämförs med sånna kameror är testamente nog. Säger dock inte att den är lika bra då både RED och Alexa är supermaskiner.)
För GH2'an förstör just nu allt annat på marknaden i samma prisklass när det kommer till bildkvalite med hacken. Därbland storebror AF-100. Nej du kan inte använda autofokus på Panasonic men med en : http://www.ebay.com/itm/Nikon-G-AF-...069?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa8d99a8d så kan du använda Nikon objektiv manuellt (vilket du endå ska göra i filmning imo, speciellt med fotokameror)

Föröver det har GH2 en grym videofunktion som konstigt nog inte tagits efter av andra tillverkare och den heter "EX tele converter" Som förstorar bilden 4 gånger (då räknar jag redan in crop faktorn) genom att använda de mittersta pixlarna på skärmen. Detta ger ingen förlust i bildkvalité (källa: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/panasonic_gh2_11_mode_revealed.shtml )

fler länkar.

http://www.eoshd.com/content/4279/how-the-gh2-is-still-top-dog-for-video-quality

http://www.eoshd.com/content/4452/gh2-gets-avchd-intra-at-176mbit

Du kan också läsas mycket på http://personal-view.com/ där hacken har skapats, men det finns också mycket annan bra information där om filmning och GH2'an.

Lycka till! Förlåt för eventuella ologiska resonemang etc. Jag är väldigt trött! :)

Dock så är ju d5100 fortfarande en grym kamera

Finns inga D-SLR som har en bra följande AF under filmning. D7000 har dock den bästa.
Finns ingen proffs film som är gjord med följande AF.

Filmkvalitén med D7000 är helt strålande. Absolut i samma klass som Canon 7D och 5D Mark II.
Det finns en del detaljer som skiljer de kamerorna åt vid filmning, men det finns fördelar åt alla hållen.

Ingen av kamerorna är dock perfekt lämpade för att skjuta film från höften som en konsument-videokamera är.

?? På vilket sätt skulle 5100 vara bättre än 7000 på att filma?

D7000 filmar ju i 1080 med 24 fps och jag vet inte varför man skulle behöva något annat.

24 fps är inte alltid en standard. Valmöjligheten är generellt alltid bättre?
Men d5100 är billigare och har swivelskärm samt ger samma bildkvalité. De DR-stop som d7000 har över 5100 bottleneckas av bitraten ovsätt. Så det finns ingen anledning att köpa d7000 över d5100 om man vill filma.

Men d5100 är billigare och har swivelskärm samt ger samma bildkvalité.
Fast frågan var ju "på vilket sätt skulle 5100 vara bättre än 7000 på att filma". Att en ledad skärm är bra håller jag med om, men förstår inte riktigt på vilket sätt möjligheten till 30 fps skulle vara en fördel.

Fast frågan var ju "på vilket sätt skulle 5100 vara bättre än 7000 på att filma". Att en ledad skärm är bra håller jag med om, men förstår inte riktigt på vilket sätt möjligheten till 30 fps skulle vara en fördel.

Att ha valmöjlighet att ha 30 fps är väl bättre än att inte ha?

Sökare.

Om vi bortser från kameramodell.

Hur gör ni när ni filmar och ska ändra fokus.
Det lilla jag har filmat så tycker jag att det är nästan omöjligt att sätta skärpan.
Inomhus kanske är ok, men vid solsken eller liknande så måste man ha en lupp för att lyckas.

Nu har jag visserligen en Pentax K-5, men tillbehören finns nog för den med.

Vad använder ni?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar