ANNONS
Annons

Fel på min eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

Karin.Asp

Medlem
Hej,

Jag har en EOS 450 d med ett standard objektiv och ett batterigrepp. När jag började använda batterigreppet så märkte jag att den glappade ibland men det var lätt ordnat. Nu imorse skulle jag ta några bilder och skärmen pixlade sig helt (inte själva bilden jag tog utan där informationen står) sen blev det svart. Jag provade att byta till vanliga batteriet men det funkar 2-4 bilder sen dör kameran. Vet någon va det låter som för fel och är det värt att laga eller är det bara att köpa nytt?

Tack på förhand!

Ny kamera!

Bestämde mig igår kväll att det måste bli en ny kamera, efter att pratat med den lokala fotobutiken verkade det vara ett stort fel och inte direkt billigt.

Nu till en ny fråga! 550D eller 600D? Läste någonstans att 550D hade stabilisator i huset medan 600D bara hade det i medföljande objektiv, stämmer det!

Bestämde mig igår kväll att det måste bli en ny kamera, efter att pratat med den lokala fotobutiken verkade det vara ett stort fel och inte direkt billigt.

Nu till en ny fråga! 550D eller 600D? Läste någonstans att 550D hade stabilisator i huset medan 600D bara hade det i medföljande objektiv, stämmer det!

Nej, ingen av Canons kameror har bildstabilisering i huset.

Ok, är det största skillnad mellan dessa två då priset och pixlarna?

Det är väldigt liten skillnad på dessa två kameror egentligen. De har samma sensor så pixlarna är det ingen skillnad på. Den mest uppenbara skillnaden är att 600D har fått storebror 60D:s vridbara skärm vilket kan vara användbart om man fotar i obekväma vinklar, så som makro nära marken, eller om man filmar mycket.

Hårdvarumässigt är de så vitt jag vet identiska utöver skärmen. Samma filmegenskaper. Samma seriebildtagning etc.

Möjligtvis finns det skillnader i mjukvara för till exempel filmning. Det vågar jag inte uttala mig om. Canons hemsida framhäver lite olika "intressanta" fakta om de två kamerorna. Verkar bland annat som att 600D har trådlös blixtstyrning.

Läs mer:
550D
600D

Om du är nöjd med 450D, så kanske du fortfarande kan hitta ett nytt 500D-kamerahus. Ditt nuvarande batterigrepp (och batterier) passar nämligen också till den modellen. Fast om du misstänker att det är fel på just dessa komponenter, så kan du förstås lika gärna köpa en nyare kamera.

Jag valde också mellan 550D och 600D när jag köpte ny systemkamera för ett tag sen. Den enda skillnaden jag kunde hitta var att 600D har vridbar skärm, allt annat är så vitt jag vet helt identiskt. Valet föll till slut på 550D, då jag tyckte att det inte var värt cirka 1000 kr extra för att få just den vridbara skärmen.

Om du är nöjd med 450D, så kanske du fortfarande kan hitta ett nytt 500D-kamerahus. Ditt nuvarande batterigrepp (och batterier) passar nämligen också till den modellen. Fast om du misstänker att det är fel på just dessa komponenter, så kan du förstås lika gärna köpa en nyare kamera.

Ja man vet ju inte om det kan va där felet sitter, så det får nog bli helt nytt för säkerhetens skull.

Jag valde också mellan 550D och 600D när jag köpte ny systemkamera för ett tag sen. Den enda skillnaden jag kunde hitta var att 600D har vridbar skärm, allt annat är så vitt jag vet helt identiskt. Valet föll till slut på 550D, då jag tyckte att det inte var värt cirka 1000 kr extra för att få just den vridbara skärmen.

Nu var skillnaden 400 kronor så det lutar åt en 600D, och bekvämt med vridbar skärm då jag fotar mycket barn!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar