parlin
Medlem
Hej, jag skulle kalla mig en entusiastisk amatör som har beslutat mig att krossa spargrisen, sluta larva mig med prosumer dslr (jag har nött på min 350D sen den kom, och nu senast kört enkelt med canon S90 och är mkt nöjd)
Jag har bestämt mig att slå till på en 5D mkII (orkar inte vänta på den mytomspunna mk3).
Nu till frågan till er erfarna - om jag ska köpa ett objektiv - vilket skulle ni rekommendera.
Scenarier jag fotar:
- Inomhus: rum/fest
- personer, vi kan kalla det spontana porträtt på fest etc.
- gatuscenarier
- Jag undviker att alltid använda blixt. försöker alltid utnyttja naturligt ljus. Har funkat finfint hittlils.
- Gillar vidvinkel och ljuskänslighet - sneglar mot objektiv ca max 50mm och uppskattningsvis max F2.0
- hoppas helst att bara ha ett objektiv. Gärna fast, men en liten zoom kan vara ok om ni rekommenderar ett..
- budget: beror på förslag, men helst under 6000kr
- objektivet behöver inte vara supertyst, men inte heller väcka ett djur
tack på förhand och hoppas att detta inlägg inte finns sedan tidigare.
mvh
Pär
Jag har bestämt mig att slå till på en 5D mkII (orkar inte vänta på den mytomspunna mk3).
Nu till frågan till er erfarna - om jag ska köpa ett objektiv - vilket skulle ni rekommendera.
Scenarier jag fotar:
- Inomhus: rum/fest
- personer, vi kan kalla det spontana porträtt på fest etc.
- gatuscenarier
- Jag undviker att alltid använda blixt. försöker alltid utnyttja naturligt ljus. Har funkat finfint hittlils.
- Gillar vidvinkel och ljuskänslighet - sneglar mot objektiv ca max 50mm och uppskattningsvis max F2.0
- hoppas helst att bara ha ett objektiv. Gärna fast, men en liten zoom kan vara ok om ni rekommenderar ett..
- budget: beror på förslag, men helst under 6000kr
- objektivet behöver inte vara supertyst, men inte heller väcka ett djur
tack på förhand och hoppas att detta inlägg inte finns sedan tidigare.
mvh
Pär