Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

135-film i mellanformatskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det borde man kunna göra i de allra flesta, det är ju bara att pula dit patronen och fästa filmänden i en 120-spole. Man får nog vara beredd på att tömma kameran i mörker dock.

Men varför inte bara klippa ner 120-film? Upplys mig, jag har alltid varit nyfiken på varför så många vill ladda 135-film för panorama :)

Ja, det skulle väl gå att använda vilken som helst i och för sej. Både ladda och ta ur i totalmörker blir det då förstås.

Eller om man använder 120-film och beskär i kopieringen. Visst går det, men även om man är van fotograf så är det svårt att bortse från resten av bilden när man komponerar i sökaren - inte så svårt att veta vad som kommer med kanske, men svårare att få till en komposition med den balans man tänkt sej.

En "mask" som begränsar synfältet till det som kommer med på filmen, kanske...?

Jag har fått för mej att det finns en mellanformatare som liksom är förberedd för användning av 135-film, och det var väl främst det jag for efter i min fråga, men alla tips är förstås välkomna.

Och varför panorama? Det är kul och utmanande att kunna experimentera lite med format likaväl som med andra kompositonella element. Hasselblads X-pan, och kanske även APS, har förmodligen gjort att intresset för det lite udda panoramaformatet ökat.

anneli_lundberg skrev:
Ja, det skulle väl gå att använda vilken som helst i och för sej. Både ladda och ta ur i totalmörker blir det då förstås.
Ladda borde gå bra i dagsljus om man är beredd att offra de första rutorna. Filmen ligger ju kvar i kassetten.

anneli_lundberg skrev:
Eller om man använder 120-film och beskär i kopieringen. Visst går det, men även om man är van fotograf så är det svårt att bortse från resten av bilden när man komponerar i sökaren - inte så svårt att veta vad som kommer med kanske, men svårare att få till en komposition med den balans man tänkt sej. En "mask" som begränsar synfältet till det som kommer med på filmen, kanske...?
Det håller jag med om. Men 135-filmen blir ju ingen kompositionshjälp. Masken kan man ju använda ändå, det är ju bara att klippa ur en bit papper och lägga på mattskivan.

anneli_lundberg skrev:
Jag har fått för mej att det finns en mellanformatare som liksom är förberedd för användning av 135-film, och det var väl främst det jag for efter i min fråga, men alla tips är förstås välkomna.
Mamiya har väl 135-bakstycken att tillgå, och det finns säkert andra också.

anneli_lundberg skrev:
Och varför panorama? Det är kul och utmanande att kunna experimentera lite med format likaväl som med andra kompositonella element. Hasselblads X-pan, och kanske även APS, har förmodligen gjort att intresset för det lite udda panoramaformatet ökat.
Panorama är hur kul som helst :D

Visst går det men......

>>>>"Eller om man använder 120-film och beskär i kopieringen. Visst går det, men även om man är van fotograf så är det svårt att bortse från resten av bilden när man komponerar i sökaren - inte så svårt att veta vad som kommer med kanske, men svårare att få till en komposition med den balans man tänkt sej.".....
Nu är jag inte med riktigt. Använder Du hela formatet och sedan beskär i mörkrummet - eller vid monteringen av dia är det väl bara bra att ha ett mera omfattande original att utgå ifrån. Eller?
Men för att återgå till den ursprungliga frågan om 135-film i mellanformatskamera så visst går det. Det är dock inte så enkelt som någon säger i ett svar. Du måste ha en upptagningsspole som år 35 -36 mm bred annars löper filmen gärna på sned undan för undan, en 135-film är l-å-n-g. Detta går att ordna med en vanlig 120-spole och aralditlim. Det är inte svårt att lossa spolgavlarna från själva spolen. Sedan bör (måste) man ha ett par små distansklossar , En på varje sida om 135-kassetten som kan (definitivt) komma på glid annars. Då kan man snacka om sneda horisonter! ;-) Vidare bör man ha en styrning på varje sida om filmen eftersom planhållningen blir för dålig annars. Räkna med att Du får lägga ned både pengar -uppemot 20:- och tid 1/2 - 1 timma innan du kan gå ut och panorera med Din mellanformatare. Jag har skrivit en längre och utförligare beskrivning av detta för något år sedan i disk.forumet HUG (H-blad Users Group). Om det är värt besväret? Pjaaaa - det var kul att testa och fungerade bra, men det är inget jag håller på med regelbundet.
Lycka till
Ulf

Hej...
Mamiya 645 har et 135 adapter.Når du skifter fra 120 til 135 må du forholde deg til en ramme i sökeren.Et kvalitetsprodukt.
mvh..leif

135-film istället för nedklippt 120 är väl mest en kostnadsfråga. Är på väg att skaffa en gammal Rolleicord eller liknande och tänkte försöka bygga någon slags adapter.

jimh skrev:
Ladda borde gå bra i dagsljus om man är beredd att offra de första rutorna. Filmen ligger ju kvar i kassetten.

Njae... jag har en Seagull (6x6) som bara tar 120-film, och den kan jag inte tänka mej att det går att klämma in en filmkassett i, även om man på nåt sätt skulle kunna fästa den där. Man skulle nog bli tvungen att tejpa fast på en gammal spole och sen rulla ihop för hand, för att sen sätta den i kameran, dra fram och fästa på andra spolen. Allt detta i mörker - näää.... tror nog i så fall att jag testar att bara maskera mattskivan som du föreslog, och sedan beskära bilden i mörkrummet.

Kostnad

120
  • 12 rutor (ca 70 cm film)
  • Pris per film (Velvia på Scandinavian), 39 kr
  • Filmkostnad per ruta, 3,25 kr
  • Framkallning (Oden), 47 kr
  • Totalt per ruta ca 7 kr

135
  • 24 rutor (ca 140 cm film)
  • Pris per film (Velvia på Scandinavian), 68 kr
  • Filmkostnad per ruta, 2,83 kr
  • Framkallning (Oden), 47 kr
  • Totalt per ruta ca 5 kr

2 kr rutan skiljer dem åt, motiverar det besväret?

Re: Visst går det men......

Ulf, tack för tips om hur man monterar 135kassett!

När jag pratade om att tejpa fast på en 120-spole, menade jag förresten att man tar en remsa 135-film och tejpar den på spolen... var lite oklar i formuleringen där.

Sonnaren skrev:
>>>>"Eller om man använder 120-film och beskär i kopieringen. Visst går det, men även om man är van fotograf så är det svårt att bortse från resten av bilden när man komponerar i sökaren - inte så svårt att veta vad som kommer med kanske, men svårare att få till en komposition med den balans man tänkt sej.".....
Nu är jag inte med riktigt. Använder Du hela formatet och sedan beskär i mörkrummet - eller vid monteringen av dia är det väl bara bra att ha ett mera omfattande original att utgå ifrån. Eller?

När man tittar i sökaren för att ta en bild, så komponerar man den automatiskt efter de ramar man har att gå efter, dvs. sökaren. En 6X7 eller 6X6-bild har en helt annan karaktär än en panoramabild, eller hur? Även om man räknar med att man i mörkrummet delförstorar bara det man vill ha så att resultatet blir en panoramabild, så är det svårt att bortse från detaljer som omger motivet, och som påverkar balansen i bilden man ser. Man riskerar att "tänka fel" när man komponerar.

Att man som en del i den kreativa processen i mörkrummet kan välja hur stor del av negativet man vill göra en bild av, är en annan sak. Då handlar det mera om att man hittar nåt nytt i en bild man redan tagit, och koncentrerar uttrycket till det man DÅ ser som väsentligt.

Re: Kostnad

jimh skrev:

2 kr rutan skiljer dem åt, motiverar det besväret?

Och inte kan man vara säker på att det blir bra heller. Som sagt så är maskeringen av mattskivan det enklaste alternativet - på det viset kommer man ifrån ev. problem med att komponera - och så använder man den film som är avsedd för kameran, helt enkelt.

Jodå, visst men nu var frågeställningen om man kan använda mellanformatskameran för 135 mm film.
Om man nu har 120-film i kameran och vill ta ett panoramamotiv är det för höge Farao bara att plåta rakt av , se bara till att höger-vänsterdelarna stämmer för den tänkta bilden. höjdbegränsningarna kan man göra senare. Om man nu är till den milda grad bunden av sökarens begränsningar får man väl skaffa sig en rutad mattskiva eller lägga i en mask. Det är ju ett helt annat läge när man har panoramakameran med ut. Då är det i högsta grad viktigt att gör kompositionen på plats, sedan är det för sent.
Hur många av alla panoramabilder du ser tror Du är tagna med panoramakamera? Oftast handlar det om vanliga format där man beskuret förgrund och himmel. När jag monterar mina diabilder (6x6) brukar jag ha minst 3, ofta 4 olika ramstorlekar framför mig för att prova mig fram. Det de har gemensamt är att de har ett mått som är 56 mm i dagöppningen. 24 x 56 är ett trevligt mått som är användbart - ibland.
Ulf

Oj då, hoppsan, när jag läser igenom det här verkar det som om jag var ilsken......nix, bara ivrig. Bifogar en bild i panoramaformat, tänkte den så redan i det ögonblick jag tog den. Men det satt ett fyrkantigt bakstycke i och en 150mm glugg (och ett blåfilter) framtill. Obs, detta är ingen speciell bild som jag gärna vill visa upp, den är en illustration till vad jag säger ovan.
OM någon undrar vad det är med färgerna så är de i stort så här, en kombination av mycket varm (färgtemp.mässigt) solnedgång och ett kraftigt blåfilter.
Ulf

Bilagor

• g-s.jpg
    g-s.jpg
    11.4 KB · Visningar: 287
En sak man missar om man stoppar i 135-film är möjligheten till shift. Med 120 kan man välja var på negget i höjdled man vill lägga panoramat och på så sätt kunna hålla filmplanet rakt och slippa lutande träd och husväggar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar