anneli_lundberg
Aktiv medlem
Vilka mellanformatskameror kan man ladda 135-film i för panoramafotografering?
Nån som vet?
Nån som vet?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ladda borde gå bra i dagsljus om man är beredd att offra de första rutorna. Filmen ligger ju kvar i kassetten.anneli_lundberg skrev:
Ja, det skulle väl gå att använda vilken som helst i och för sej. Både ladda och ta ur i totalmörker blir det då förstås.
Det håller jag med om. Men 135-filmen blir ju ingen kompositionshjälp. Masken kan man ju använda ändå, det är ju bara att klippa ur en bit papper och lägga på mattskivan.anneli_lundberg skrev:
Eller om man använder 120-film och beskär i kopieringen. Visst går det, men även om man är van fotograf så är det svårt att bortse från resten av bilden när man komponerar i sökaren - inte så svårt att veta vad som kommer med kanske, men svårare att få till en komposition med den balans man tänkt sej. En "mask" som begränsar synfältet till det som kommer med på filmen, kanske...?
Mamiya har väl 135-bakstycken att tillgå, och det finns säkert andra också.anneli_lundberg skrev:
Jag har fått för mej att det finns en mellanformatare som liksom är förberedd för användning av 135-film, och det var väl främst det jag for efter i min fråga, men alla tips är förstås välkomna.
Panorama är hur kul som helstanneli_lundberg skrev:
Och varför panorama? Det är kul och utmanande att kunna experimentera lite med format likaväl som med andra kompositonella element. Hasselblads X-pan, och kanske även APS, har förmodligen gjort att intresset för det lite udda panoramaformatet ökat.
jimh skrev:
Ladda borde gå bra i dagsljus om man är beredd att offra de första rutorna. Filmen ligger ju kvar i kassetten.
Sonnaren skrev:
>>>>"Eller om man använder 120-film och beskär i kopieringen. Visst går det, men även om man är van fotograf så är det svårt att bortse från resten av bilden när man komponerar i sökaren - inte så svårt att veta vad som kommer med kanske, men svårare att få till en komposition med den balans man tänkt sej.".....
Nu är jag inte med riktigt. Använder Du hela formatet och sedan beskär i mörkrummet - eller vid monteringen av dia är det väl bara bra att ha ett mera omfattande original att utgå ifrån. Eller?
jimh skrev:
2 kr rutan skiljer dem åt, motiverar det besväret?