Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

135-film i Holga

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Tjenare

Jag tänkte på skoj leka lite med min holga över jul och nyår, och dukumentera festiviteterna med den kameran. Men jag har inte riktigt bestämt än om jag ska köra med svartvit 120-film och sedan sälja min själv till djävulen för att betala framkallningen, eller om jag ska slänga i vanlig småbild och sedan lämna till ett vanligt snabblab.

Frågan jag har är alltså, om jag sätter i vanlig småbild i holgan, då har jag ju ingen aning om hur långt jag drar fram filmen, dessutom kommer den ju exponera på hela filmens bredd. Kan man köra en sån film sedan i ett vanligt 1-timmes lab, eller fattar inte maskinen var bilderna finns då? Jag menar att jag kommer ju garanterat dra fram rullen ojämt..

Är det någon som fressten har en aning om hur många varv man ska snurra framdragningshjulet för att dra fram filmen en ruta? :)

Mvh
Kenny

1. Du måste tejpa för titthålet.

2. Dina bilder kommer inte gå att kopiera maskinellt. Åtminstone inte på något vanligt labb eller fotohandel. Då du får bilder som är ca 28x58mm.

3. Du får gissa hur långt du ska dra fram. Eller så sätter du en prick på kamera huset och en på snurhjulet, trycker av en bild (med 120 film i) räknar varven och skriver det på baksidan.

Jag har gjort det där. Enda skilllnadden var att jag i brist på en Holga tog ett annat kameramärke. Här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=98036&target=_blank är ett exempel.
Det kan nog vara idé att modifiera upptagningsspolen så som du ser på bilden (görs av vanlig spole men förstärks med Araldit i ändarna eftersom spolarna har dålig plastkvalité). Det är absolut att rekommendera att ha 135-filmen i sin originalkasett. ett par distanser behövs dock, de syns också på bilden, dessa görs enklast i trä. Distanserna är för att hålla filmkasetten i mitten av filmbanan.
Vidare rekommenderar jag något som håller långsidorna av filmen plana mot tryckplattan, jag gjorde en filmbana av skyddspapp från en 120-film på vilken jag fäste ett par bitar oexponerad och framkallad film med dubbelhäftande tape. Tittar du på min bild ser du att den är aningen mörkare i perforeringsområdena, där har den genomskinliga filmen legat över.
Om du inte gör upptagningsspolen och distanserna kommer filmen att vandra upp och ner vid framdragningen och du har om möjligt ännu mindre koll än man vanligen har med en Holga.
Lycka till!
Us

Javisst ja, bilden på de egentillverkade grejorna också, här är den.

Bilagor

• tillbehör.jpg
    tillbehör.jpg
    23.9 KB · Visningar: 223
tack för era svar!

modifikationen av kameran är nog det lilla problemet.. det jag mest var frågande inför var just framkallningen, men det går alltså inte att framkalla i ett vanligt lab.. då är frågan om jag ändå inte ska köra 120-film..

Framkalla kan du göra. Många labb kan leverera oklippt om inte annat. Då får du hela rullen ihoprullad i filmburken. Men kopieringen går de garanterat bet på om du inte betalar dem för helt manuellt arbete.

deez skrev:
tack för era svar!

modifikationen av kameran är nog det lilla problemet.. det jag mest var frågande inför var just framkallningen, men det går alltså inte att framkalla i ett vanligt lab.. då är frågan om jag ändå inte ska köra 120-film..
Ja, inte framkallade jag mina diafilmer själv.
Det är bara att tala om att filmen skall vara oklippt, det var det i särklass minsta problemet - i själva verket ett så litet problem att det överhuvud taget inte existerade.......:)
Us

har inte läst alla svaren, men man behöver inte gissa när man rullar fram 35mm film i en holga, man räknar 34 klick bara.
man blir lite associal en liten stund men folk brukar ha förståelse.

för övrigt så har jag framkallat en del 35mm-i-holga rullar på odenlab. och det har ju kostat lite extra men det har det vart värt. varje gång jag gjort det så har dom märkt kuvertet som "X-pan" som tydligen är ett jättebrett hasselbladsformat, men då körde jag också helt utan ram i holgan, vilket inte rekommenderas eftersom batterierna då trillar ut. en väg runt detta har jag letat efter men dessvärre inte funnit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar