Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

135-film i Hasselbladare- går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
Jodå, det går faktiskt. Jag lägger upp en bild på min sida i ett album som får heta...ehhhh.....ha135. Fast det kanke är enklare så här då
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=98036&pf=23098
Detta var något jag höll på med litet grann för 2 - 3 år sedan, mest som en kul grej och av nyfikenhet för att se om det går. Man behöver inte på något sätt göra något ingrepp i filmmagasinet men det fordrade litet knåp och knep med dubbelhäftande tejp, ett par strippar av kasserad film, litet plastslöjd med en 120 tomspole och araldit och ett par små distanser som jag gjorde i trä. Kostnaden var 16:- för dubbelhäftande tejpen, så det var ju överkomligt.
En helt anna fråga är ju vad det skulle vara bra för.....i brist på X-pan kanske?? Nä, inte riktigt samma format, det var väl mest en kul grej.
Men det går.
Us
 
Senast ändrad:
Coolt! Och snyggt! Har gjort samma sak i gamla bälgkameror och Dianor, men det blir ju inte riktigt samma bildkvalitet... Är araldit ngt slags superlim månntro? Var kommer den dubbelhäftade tejpen till användning? Jag klarade mig med maskeringstejp, 120-spolar och lite plastslöjdande, men det blev å andra sidan inte speciellt hållbara konverteringsgrunkor (snarast av engångskaraktär).
 
Jo, araldit är ett tvåkomponentslim. Jag använde det för att det fanns hemma och så löser det inte plasten i spolen.
Nedan ses spolen och distansklossarna sedda från sidan. Spolen vill jag ha för att hålla filmen mitt i filmbanan, den kan börja flytta sig annars, Klossarna är för att hålla 135.filmskasetten i mitten de är också förseglade med araldit för att inte spricka. Risken är väl otroligt liten men det vore trist med träflis på bilderna...... observera att klossarna på bilden nedan bara är lutade mot rullen och ses i sin längsaxel för att visa att de är olika långa. Detta fär att en 135-kasett inte är symmetrisk då en del av spolen sticker längre ut än den motstående delen. Dubbelhäftande tejp?? Jo, jag fäster skyddspapper från 120-film på filmtyckplattan för att få rätt distans optik - filmemulsion. På denna papp satte jag ett par bitar kasserad men fixerad film för att hålla 135-filmen plan. Tittar man på bilden i mitt album så ses de i över och underkant, filmen är mörkare där. Några frågor? Hör gärna av er i så fall.
Us
 

Bilagor

  • rulle.jpg
    rulle.jpg
    16.8 KB · Visningar: 276
Senast ändrad:
Jo, det är riktigt, men de magasinen var som jag minns det för småbild i vanligt format, jag var mer intresserad av panoramaformatet.
Dessutom är hasselblads magasin för småbild mycket ovanliga, det är verkligen sällsynta fåglar som jag aldrig sett till salu begagnade även om det givetvis måste förekomma någon gång ibland. och det är kanske inte så konstigt att de aldrig blev så populära. Man köper ju inte en mellanformatskamera för att fotografera småbild. Dessutom hade det samma nackdel som dagens digitala systemkameror haft till helt nyligen med "brännviddsförlängning" eftersom optiken inte är avpassad för formatet. Däremot har ju digitala bakstycken till Hasselblad med sensor i storlek 24 x 36 funnits i flera år. Men det är ju en helt annan sak förstås.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.