Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dx-kod 35mm film

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa24

Medlem
Någon som vet vad Dx kod på 135 mm film står för. Jag har aldrig blivit klok på detta.
Många fotokompaktkameror brukar ha detta system. Innebär det att kameran känner av automatiskt vilket iso tal filmen har. Ex om det står ISO (ASA) 400 Dx, (har även sett att det fanns med Dxn). Läste i någon gammal Konica (tror att det var en z-up 80) där de rekommenderade 400 med Dx för att fota i mörker. Fast detta har väl inte så mycket med Dx koden att göra.
Vad händer om jag stoppar in samma film i en kamera där jag ställer in iso talet manuellt.

Inget

Någon som vet vad Dx kod på 135 mm film står för. Jag har aldrig blivit klok på detta.
Många fotokompaktkameror brukar ha detta system. Innebär det att kameran känner av automatiskt vilket iso tal filmen har. Ex om det står ISO (ASA) 400 Dx, (har även sett att det fanns med Dxn). Läste i någon gammal Konica (tror att det var en z-up 80) där de rekommenderade 400 med Dx för att fota i mörker. Fast detta har väl inte så mycket med Dx koden att göra.
Vad händer om jag stoppar in samma film i en kamera där jag ställer in iso talet manuellt.

Det händer inget om du ställer in manuellt på de kameror man kan det (de flesta). DX-koden är bara en väldigt simpel "streckkod" som talar om vilken känslighet filmen har. Dx.koden har inget att göra med om en film är anpassad till mörker. Att de rekomenderade DX kan bero på att det med den kameran kanske intetälla in filmkänsligheten manuellt. Sätter man in en film utan DX-kod i en sådan kamera tror jag att det blir iso 100 automatiskt (eller 200).

Gamla Konica TC-X hade DX exempelvis.
Den hade ett vred där man ställde ISO manuellt samt ett läge märkt "DX" för just DX-kodad film.
Pulade man i en DX-rulle i den och ställde ISO manuellt så hände inget annat än att det blev just ställt manuellt.
Rullen hade ju av naturliga skäl samma ISO genom hela sin livslängd.
Det skulle alltså gå att pressa den genom att ställa in högre ISO om man ville det.

Edit: Japp, nån var snabbare :)

Dx-kodad film 35 mm

Stoppar man in en icke Dx kodad film i en kamera som klarar av dx kod (oftast fotokompakt) märke kvittar. Principen är den samma.
Jag har för mig att om man stoppar i en "rak"(utan dx) 400 så ställer sig kameran automatiskt ner till det lägsta ISO talet. Det brukar variera från märke till märke men de flesta brukar ställa sig på ISO 100. Men detta får man kolla upp med respektive kamera.

Så vad en Dx-kod egentligen är en sorts markör som talar om för kameran vilket ISO tal en film håller? Någon som har reflekterat över hur den ser ut? De läppar som jag har sett har då inte haft streckkod trots att de var Dx kodade. Men den kanske ligger en lång bit in på rullen.

Så vad en Dx-kod egentligen är en sorts markör som talar om för kameran vilket ISO tal en film håller? Någon som har reflekterat över hur den ser ut? De läppar som jag har sett har då inte haft streckkod trots att de var Dx kodade. Men den kanske ligger en lång bit in på rullen.

DX-koden är en serie med metallbleck som kortsluter kontakter i kameran för att ange känslighet och filmlängd, mao rätt så begränsad kodning, 12 eller 16 bitar om jag minns rätt. Den sitter utanpå kassetten, inte på filmen.

Någon som har reflekterat över hur den ser ut? De läppar som jag har sett har då inte haft streckkod trots att de var Dx kodade. Men den kanske ligger en lång bit in på rullen.

Det var en superenkel kodning utanpå själva kassetten. Det var ett antal fält som antingen var övermålade eller var omålad metall. I kameran fanns ett antal stift där de som träffade omålade fält blev kortslutna. Mönstret var olika för olika ISO. Det här var till för att många ställde in fel annars. När det här kom försvann manuella inställningen på de flesta enkla kameror.

Hälsningar
Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar