ANNONS
Annons

Vad är felet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xenom

Aktiv medlem
Hej köpte nyligen en eos 7D.. Minneskort hade jag från min gamla kamera SanDisk 16GB ExtremeIII och ett 2GB likadant .. Problemet är att nästan hälften av bilderna har något fel på sig "korrupt" halva bilden sticker i färger typ.. Vad är felet??

1. Kameran som skriver "fel" (fel på huset)
2. Minneskorten har suttit i en Nikon.
3. Datorn läser inte in på korekt sätt.

Bilagor

• 02042011-_MG_0712.jpg
    02042011-_MG_0712.jpg
    50.3 KB · Visningar: 898
Ser helkonstigt ut, har du formaterat kortet (kan göras i kameran)? Annars skulle jag köpa ett nytt kort, på pappret är det inget fel med det du har. Och du behöver inget supersnabbt kort för att utnyttja det mesta av 7D's hastigheter - billigare går bra.

Om du läser via kortläsare kan du också testa via USB-sladd - eller tvärtom - för att utesluta ev. läsproblem på datorn.

Ser helkonstigt ut, har du formaterat kortet (kan göras i kameran)? Annars skulle jag köpa ett nytt kort, på pappret är det inget fel med det du har. Och du behöver inget supersnabbt kort för att utnyttja det mesta av 7D's hastigheter - billigare går bra.

Om du läser via kortläsare kan du också testa via USB-sladd - eller tvärtom - för att utesluta ev. läsproblem på datorn.

Kortet är formaterat i kameran. Märk väl 2st olika kort! dessutom...
Har testat med 2 olika kortläsare, en SanDisk ImageMate extern och en intern.. Jag står kvar undrandes..

Skulle ju vara konstigt om båda korten hade samma fel på skrivningen. Utesluta korten kan du ju göra genom att prova dom i en annan kamera?

Skulle ju vara konstigt om båda korten hade samma fel på skrivningen. Utesluta korten kan du ju göra genom att prova dom i en annan kamera?

Ska ta och inhandla ett nytt kort snarast möjligt. Händer samma sak med det så återstår: Datorns hantering av filerna, Kamerans hantering av filerna..

Ska ta och inhandla ett nytt kort snarast möjligt. Händer samma sak med det så återstår: Datorns hantering av filerna, Kamerans hantering av filerna..

Hur ser bilderna ut när du tittar på dem på kamerans skärm? Är alla okej där så kan det väl knappast vara fel på kamera eller minneskortet... kameran hämtar bilderna från kortet, är filerna korrumperade borde det bli rappakalja på skärmen..

Det finns en ny firmware till 7D som ska fixa problem med vissa minneskort men det verkar inte vara problemet du har..
http://www.canonrumors.com/ skrolla en bit ner
/erik

Hur ser bilderna ut när du tittar på dem på kamerans skärm? Är alla okej där så kan det väl knappast vara fel på kamera eller minneskortet... kameran hämtar bilderna från kortet, är filerna korrumperade borde det bli rappakalja på skärmen..

Det finns en ny firmware till 7D som ska fixa problem med vissa minneskort men det verkar inte vara problemet du har..
http://www.canonrumors.com/ skrolla en bit ner
/erik

Kan vara ett bra tips. Dock läser jag över allt att F1.2.3 kom senare och att 1.2.5 då är överflödig.. Jag tänker ändå testa. Har skrivit till canon, men dom svarar ju aldrig..

-Ångrar att jag sålde min Nikon, jag är ju inte naturfotograf.. Crop kamera från canon = stor besvikelse :(

Kan vara ett bra tips. Dock läser jag över allt att F1.2.3 kom senare och att 1.2.5 då är överflödig.. Jag tänker ändå testa. Har skrivit till canon, men dom svarar ju aldrig..

-Ångrar att jag sålde min Nikon, jag är ju inte naturfotograf.. Crop kamera från canon = stor besvikelse :(

"Erik X" frågade Dig hur bilderna ser ut när Du tittar på dem på kamerans skärm, men något svar har jag inte sett.
Är de kassa även där är det ju högst troligt kameran som är vissen.

Och om de är bra i kameran så testa med en annan dator. Jag hade problem med överföring till min dator.

Och om de är bra i kameran så testa med en annan dator. Jag hade problem med överföring till min dator.

Bilden i kameran och bilden man överför till datorn har eg. inte mkt med varandra att göra! Bilden man ser på kamerans lcd är en jpeg. Scott kelby tipsar i en av sina böcker (den 3.e i "Digital Fotografering" 's serien) om ett program som kan extrahera just den jpeg filen när man fotat i Raw.

Aja.. det var OT!

Det kan alltså vara fel på hur kameran skriver RAW-filen som sedan är korrupt när jag vill framkalla den i datorn.

Igår så gjorde jag så att jag rensade så gott jag kunde ur laptopen och Importerade bilderna från kameran med google's Picasa .. Och.. Ja ALLA bilderna var okorrupta :) Det är alltså datorn det är fel på :)) YES!!! Lite enklare att formatera om den än att laga hårdvara i en eos 7D

Märkligt att datorn gör så dock.. Använder Lightroom 3.3 och information 1:eek:r och 0:eek:r asså.. det har ju varit såhär ett tag och det är CR2 (Canons RAW-format) som det händer med. Aldrig med NEF-filerna från min Nikon..

Sen är det win7 i den stationära, och vista i vaio'n .. och när man importerar med *.mov filer så blinkar det till hela tiden och meddelandet att windows byter till win7 basic thema...

Jag tror att det är nått fel någonstans i USB drivrutinerna. Jag har haft problem med andra usb enheter på samma dator som jag hade importproblem.

Jag tror att det är nått fel någonstans i USB drivrutinerna. Jag har haft problem med andra usb enheter på samma dator som jag hade importproblem.

Du kan mkt väl ha rätt! Men av just den anledningen så köpte jag en extern CF-läsare. SanDisk egna "ImageMate" tror jag att den heter.. Samma sak där OCH nu är det så att jag importerat bilder från laptopen, och inga problem med bilderna i laptopen, MEN när jag importerade bilderna till den stationär (alltså från vaio'n så blev det samma sak...) Måste alltså ligga i Lightroom alt. Win alt. hårdisken.. tänker jag iaf..

Är det fortfarande så att det är Canon som är besvikelsen och inte Windows?

Du skulle ha bytt till Mac samtidigt som du bytte upp dig till Canon :eek:)

Min besvikelse över canon är väldigt lätt och specifik och baserar sig på mina erfarenheter och iaktagelser enbart.

Att jag uttryckte mig så var p.g.a canon's begränsande utbud av vidvinkel-zoom objektiv som jag gärna använder. Och faktiskt inget annat. På min Nikon satt ett DX17-55mm ED IF som i princip täcker upp alla behov i stadsmiljö och action fotografering (bortsett naturligtvis från ex närbilder i typ sammanhang fotboll mfl) jag är en fotograf som gillar att komma nära och under ifrån mkt vidvinkel alltså i kombination med vissa situationer där jag fotar porträtt.. Därför sneglar jag på ett 16-35mm 2.8L från canon, och då får jag ett underbart vidvinkel objektiv, MEN till porträtt är detr 35mm ganska kass! Då är 55mm på en crop kamera ganska mkt effektivare. Ifall man kan uttrycka sig sådär..

Windows är ganska standard och det operativsystemet kan mkt väl vara skälet till de korrupta *.cr2 filerna.. Jag tror att du har rätt med att OSx antagligen aldrig skulle geg de här problemen, men om vi bortser från prisskillnaden så skulle jag tappa många andra funktioner som jag får ut av windows.. På en annan plats i mitt liv så prioriterar jag säkert att ha en dator som uteslutande är tillängnad fotoredigering. Då kommer det nog vara en mac jag väljer..

Tycker eg att världen verkar så proppad med mac frälsta människor nu för tiden att de i sig borde subventionera varje datorköp åt en att när man står i att köpa en PC får en mac på köpet.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar