Annons

Överraskande bra zoom, sx230

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Vet inte om det blev rätt tråd men ja nån får väl flytta den om det är så, men jag lekte lite med min nyinköpta kompaktkamera, Canon sx230, och jag föredrar vidvinkel men kunde ändå inte låta bli att imponeras över denna lilla kameras kompetenta zoom. Så jag bara måste delge er. Bilderna nedan är tagna från samma position, på en stol på ett kondis (ja var annars!), den första med max vidvinkel, den andra med max inzoomning på gubben i mitten man knappt kan se på första bilden, den tredje visar jag ett ursnitt ur andra bilden i 100% upplösning av gubbens tidning, och man kan ju faktiskt läsa rubriken och nästan ingressen i tidningen, å detta på ett avstånd av 20-30 meter, förbluffande!!!

Bilagor

• gubbe1.jpg
    gubbe1.jpg
    92.5 KB · Visningar: 492
  • gubbe2.jpg
    gubbe2.jpg
    69.1 KB · Visningar: 487
  • gubbe3.jpg
    gubbe3.jpg
    47.3 KB · Visningar: 487
Det såg ju riktigt bra ut! Funderar själv på Canon powershot sx220 HS (samma fast utan GPS), men har samma fundering som sig, att egentligen så behöver jag nog vidvinkel mera, men samtidigt så kan nog långzoom vara bra att ha också!

Den har zoomomfånget 28 - 392 mm för den som undrar, men en del kompakter går ju ned till 24mm i vidvinkel och det lockar som sagt lite också!

Ja hade inte skadat med 24mm men jag brukar ta två bilder bredvid varandra och sy ihop dem i ps eller nåt panoramaprogram, då nämligen får man ju nästan dubbla upplösningen dessutom!!! Fast jag har inte gjort så än men det är planen, fotar en massa och sen orkar inte arbeta med bilderna.
Men denna lilla kamera levererar fantastisk bra kvalitet tycker jag för att va så liten och behändig och långzoom och till ett facilt pris dessutom, kanske inte bästa ljusstyrkan men finns ljus så blir det bra, skarpt å bra. Cyberphoto har recenserat denna nyligen och kommit fram till samma slutsats. Numera ligger E-PL1 hemma samt förstås Canon 500D alltid hemma denna lilla tingest ersätter dem bra och är tio ggr lättare att få med sig så den hänger med överallt. Enda nackdelen med den är att det är så kul att fotografera så bilderna rasslar iväg och så har man alldeles för många för att orka ta hand om.

Enda felet som jag hittat är att exponeringskompensationen sitter på olika sidor av det där hjulet beroende på om man fotar eller filmar, irriterande. Och ja lite lite batteritid.

Och ja glömde visst skriva att bilden ovan är tagen handhållen, antiskakgrejen funkar alldeles utmärkt som ni ser.

Jag köpte en Canon powershot sx230 här om dagen, fick hem den i går och har testat den lite... den verkar ju riktigt trevlig måste jag säga!! Ska bli kul att utvärdera den vidare, men det känns som jag kommer bli nöjd med den (möjligen att jag kommer sakna mer vidvinkel, men det visste jag ju om!).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar