Annons

Plåta med Blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Hej! Jag plåtade en konsert i en kyrka, ljus förhållandena var sådant att jag måste använda blixt.
Hade problem med oönskade skuggor.

Jag plåtade med min G2,a och Canon 420EX med Omni Bounce på.
Det var högt till taket, men precis där musikerna stod fanns ett valv som sedan ledde in till altaret.
Vilket är bäst, med eller utan Omni Bounce? Direktblixt eller slå den i taket? Tycker jag inte får till det som jag vill ha det.

Om valvet var vitt (förutsätter att du använder färg) och inte allt för högt skulle nog en blixt upp där utan ombounc. vara ett alternativ.
Annars blir det väl ombounc som får göra så gott den kan :)

Antar att du inte hade möjlighet att gå fram och pilla med en reflektor?

Ett annat alternativ vore ju att skatta en synksladd till blixten och fyra av den vid sidan av kameran.
Visst skuggor hade du fått men kanske lite mer spännande?

Jag använde Bounce och riktat mot musikern som i detta fallet var Ingmar Nordström. Jag var rädd för att allt ljuset skulle bli uppslukat på grund av takhöjden, om jag slog blixten i taket. Jag fick inte ta några bilder förren han gjorde sitt sista framträdande. Allra bäst hade det varit utan blixt...Analogt och en film på 800 iso. G2-an kan jag bara dra upp till 400 iso, räckte inte.

Bengt-Arne skrev:
Jag använde Bounce och riktat mot musikern som i detta fallet var Ingmar Nordström. Jag var rädd för att allt ljuset skulle bli uppslukat på grund av takhöjden, om jag slog blixten i taket. Jag fick inte ta några bilder förren han gjorde sitt sista framträdande. Allra bäst hade det varit utan blixt...Analogt och en film på 800 iso. G2-an kan jag bara dra upp till 400 iso, räckte inte.

Jag var i en kyrka & bröllopsfotade igår. Använde en Dimage 7i med 5600-blixt (ledtal 56) samt stativ. Kameran var inställd på 200 ASA & då fick jag exponerings tider på ca 1/15 sek vid f:4.

Jag blandade befintligt samt blixtljus i en lämplig mix & körde blixten rakt på, att använda omnibounce & reflektera blixtljuset var inte att tänka på. Omnibounce utan att reflektera har jag aldrig förstått vitsen med.

Det viktigaste är, tycker jag, att blanda blixt & befintligt ljus. Med bara blixtljus så får man "källarstämning" med tråkiga färger samt oönskade skuggor.

Bifogar ett exempel från igår. Bilden ser väl så murrig ut i detta lilla format på den sunkiga skärm jag sitter vid nu men kanske ger ett hum om hur det kan bli. Dessutom så är den tyvärr ngt sönderkomprimerad..

Stativ, 200ASA, blixt rakt på neddragen ca 1 steg, 1/15 sek f:4. Befintligt samt blixtljus blandat...

Larsa

Bilagor

• 04 brudparet lyssnar fs2.jpg
    04 brudparet lyssnar fs2.jpg
    48 KB · Visningar: 393
larsaz skrev:
Jag var i en kyrka & bröllopsfotade igår. Använde en Dimage 7i med 5600-blixt (ledtal 56) samt stativ. Kameran var inställd på 200 ASA & då fick jag exponerings tider på ca 1/15 sek vid f:4.

Jag blandade befintligt samt blixtljus i en lämplig mix & körde blixten rakt på, att använda omnibounce & reflektera blixtljuset var inte att tänka på. Omnibounce utan att reflektera har jag aldrig förstått vitsen med.

Det viktigaste är, tycker jag, att blanda blixt & befintligt ljus. Med bara blixtljus så får man "källarstämning" med tråkiga färger samt oönskade skuggor.

Bifogar ett exempel från igår. Bilden ser väl så murrig ut i detta lilla format på den sunkiga skärm jag sitter vid nu men kanske ger ett hum om hur det kan bli. Dessutom så är den tyvärr ngt sönderkomprimerad..

Stativ, 200ASA, blixt rakt på neddragen ca 1 steg, 1/15 sek f:4. Befintligt samt blixtljus blandat...

Larsa

Jag tackar för ditt sakliga och lärorika inlägg. Jag tar till mig ditt sätt att kombinera blixt och befintligt ljus.
Bröllopsbilden som du visar är mycket bra, helt utan dessa skuggor.
Ska absolut prova ditt recept!

Måste bara tillägga en sak Bengt-Arne & det är att vid ett bröllop så rör sig människor som du vet nästan ingenting. Om du ska fota en musiker på detta sätt så finns risken att du får rörelseoskärpa av exponeringen som sker av det befintliga ljuset samt en frysning av blixtljuset.

Denna effekt kan vara effektfull ibland men kanske inte är vad du eftersträvar. Du kör ju dock digitalt så att du på plats kan kolla in resultatet på ett ungefär.

Vill du frysa rörelser mer så får du öka blixtljuset men då finns ju risken att bilden blir för ljus & tappar stämningen, intensiteten kan dock i viss mån dras ned i bildbehandlingsprogrammet för att återskapa stämningen.

Mvh/Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar