Annons

Piratblixt till Canon ST-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Finns det någon billig piratblixt som triggar på Canons ir-sändare ST-E2? Den behöver inte klara TTL. Jag ska bara ha den som "extra" för att belysa bakgrund o.dyl.
 
ST-E2 hanterar enbart E-TTL, så det är ett krav att blixten är fullt Canon-kompatibel med E-TTL, och dessutom kan vara slav i Canons eget blixtsystem.
 
Surt... Jag har börjat använda min ST-E2 en del och tycker det funkar bra. Det blir ju lite knöligt att få in en pirat i systemet men jag tar hellre en pirat med högt ledtal för en tusing än original 430 t.ex. för 2000.- när jag redan har en av vardera 580 EXII och 430 EXII. Jag ska bara ha den till att fräta ut bakgrund, lite hårljus och liknande. Det kanske går att köra någon som triggar på huvudblixten. Men då blir det väl meck med utlösning på förblixt och annat...

Tack för ett snabbt svar!
 
Förblixtarna om du använder ST-E2 är dessutom mer komplicerade. Canons master/slavblixtprotokoll kör ut koder om två bytes till varje förblixt (för mätning med E-TTL II) och sedan en kod om fem bytes inför huvudblixten, och slutligen en tändblixt för själva huvudblixten.

Om jag skulle ha en snikblixt till bakgrunden som du säger hade jag kopplat den separate med kabel till kamerans synkuttag.
 
Hmmm, jag ser helst att jag fortfarande kan vara "trådlös". Den blixten är oftast den som är längst bort bakom modellen så det blir lite meckig kabelväg.
 
Hmmm, jag ser helst att jag fortfarande kan vara "trådlös". Den blixten är oftast den som är längst bort bakom modellen så det blir lite meckig kabelväg.

Sälj ST-E2 och köp 3:e parts trådlösstyrning istället. Finns ju många bra och billiga varianter.

/Stefan
 
Jag har en Cactus PT-04 med tre mottagare. Den känns dock så osäker, plus att jag har vant mig vid TTL och tycker det är skönt med den möjligheten, att jag förmodligen satsar på något dyrare alternativ i så fall. Det blir dock ganska häftigt pris med tre mottagare... Några tips på utrustning som klarar TTL och ligger någonstans mellan Cactus och PocketWizard?
 
Tackar! Har kikat på den tidigare men det var dåligt med erfarenheter då. Använder du den själv? Funkar det bra?

Även om det är lockande med ett bättre system för blixtarna så är det helt plötsligt ändå billigare med en ny 580 EXII till mitt befintliga system än ett bättre radiosystem plus en budgetblixt, även om det har sina brister :)

Tack för synpunkter och tips!
 
Nej, inga egna erfarenheter med dom grejerna.
Såg nån som testat och tyckte det funkade bra med automatiken men att det krånglade om man försökte kra manuellt...
 
Så länge man blixtrar inomhus är det sällan något problem med Canons eget ljusbaserade kommunikationssystem. Utomhus i solljus är det däremot sällan det fungerar, och även i mörkare omgivningar vill det till att mastern lyser direkt på slaven, för det finns inte så mycket tak och väggar att reflektera på utomhus.

Pocket Wizard TT5 är roliga, men långt ifrån gratis, de heller.
 
Senast ändrad:
Jo, Pocket Wizard vore smutt. Det är dock sällsynt att jag använder så mycket av blixtutrustningen. Det är bara dom närmaste dagarna som det ska plåtas närmare 100 porträtt "business style". Sedan lär grejorna bli liggande i väskan för det mesta...
 
ANNONS