Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
13" eller 15"?
- Trådstartare eyelight
- Start datum
iSolen.se
Guest
Nu har jag tänkt och är tvungen till att köpa en ny dator då den gamla krashar när som helst. Det kommer bli en Macbook Pro, frågan är bara om det räcker med en 13 tum för bildredigering? Hade du köpt en 13" eller 15"?
Tack på förhand!
/Kristina
1. Du bör installera om datorn, det är oftast ett mjukvaruproblem
2. Ska du bildredigera duger ingen laptop, du måste ha en extern skärm. Så köp en billig laptop/dator och en dyr skärm.
(har en 15" och det duger inte)
eyelight
Medlem
1. Du bör installera om datorn, det är oftast ett mjukvaruproblem
2. Ska du bildredigera duger ingen laptop, du måste ha en extern skärm. Så köp en billig laptop/dator och en dyr skärm.
(har en 15" och det duger inte)
Tack för svaret så snabbt! Jag har försökt med allt som går men den är fortfarande lika seg, och dessutom är minnet alldeles för litet. Så det är inget snack om att jag måste köpa en ny hehe.
Jaså? Men 15" borde väl räcka för en amatör som mig till att börja med? och sen köpa till en extern skärm senare?
Fabian_
Aktiv medlem
Jag är lite allergisk mot ord som "måste".
Mitt tips är kör på 15" framför 13" och om du vill vässa till det lite mer så kan du uppgradera skärmen från standardupplösningen till "hi-res" varianten (antingen anti-glare eller glossy, glossy har lite bättre kontrast) i beställningen. Det är mitt tips. Jag har 15" med hi-res skärmen och det funkar utmärkt att redigera på för en vanlig amatör-/hobbyfotograf. Lycka till!
Mitt tips är kör på 15" framför 13" och om du vill vässa till det lite mer så kan du uppgradera skärmen från standardupplösningen till "hi-res" varianten (antingen anti-glare eller glossy, glossy har lite bättre kontrast) i beställningen. Det är mitt tips. Jag har 15" med hi-res skärmen och det funkar utmärkt att redigera på för en vanlig amatör-/hobbyfotograf. Lycka till!
iSolen.se
Guest
Tack för svaret så snabbt! Jag har försökt med allt som går men den är fortfarande lika seg, och dessutom är minnet alldeles för litet. Så det är inget snack om att jag måste köpa en ny hehe.
Jaså? Men 15" borde väl räcka för en amatör som mig till att börja med? och sen köpa till en extern skärm senare?
Jaså...
Då är mitt råd att köpa billig laptop och billig extern skärm Det blir ändå bättre än en dyr laptop.
eyelight
Medlem
Jag är lite allergisk mot ord som "måste".
Jo jag är också allergisk mot det ordet men just nu är det ett ganska passande ord.
Hm, Hi-res glossy säger man dock ingenting? Har du lust att förklara vad det är eller kanske länka till något?
eyelight
Medlem
Jaså...
Då är mitt råd att köpa billig laptop och billig extern skärm Det blir ändå bättre än en dyr laptop.
okej, billig laptop, vad menar du för någon då typ?
iSolen.se
Guest
okej, billig laptop, vad menar du för någon då typ?
Det är priskrig just nu, du kan hitta många laptoppar för 3-6000. Välj ett känt märke.
ebermark
Avslutat medlemskap
När jag stöter på nån term jag inte känner till så brukar jag googla. ProvaJo jag är också allergisk mot det ordet men just nu är det ett ganska passande ord.
Hm, Hi-res glossy säger man dock ingenting? Har du lust att förklara vad det är eller kanske länka till något?
screamin-daemon
Aktiv medlem
Jo jag är också allergisk mot det ordet men just nu är det ett ganska passande ord.
Givetvis är det inte lätt att veta vad Hi-res betyder. Man säger antingen High resolution på engelska eller högupplöst på svenska.
Glossy=blank skärm. Ger bättre kontrast men är tex rätt kass i solljus.
Fabian_
Aktiv medlem
Jaså...
Du kanske har rätt, du kanske har fel. Beror ju helt på vad för saker man väljer att köpa.
iSolen.se
Guest
Du kanske har rätt, du kanske har fel. Beror ju helt på vad för saker man väljer att köpa.
Självklart men det är i alla falla en bra grundregel.
Sant i vanliga fall, men skriver man sådana ord i ett forumsvar till en som frågar om hjälp ska man också förklara vad uttrycken betyder. Trådskaparen ska inte behöva googla för att förstå svaren.När jag stöter på nån term jag inte känner till så brukar jag googla. Prova
Eftersom ts frågar om MacBook; jag röstar på en Pro 13" och en anständig extern skärm. Då har du en dator som fortfarande är bärbar. 15" tycker jag är för stort, medan andra säkert tycker det är helt ok.
Dessutom är det fiffigt med två skärmar; alla verktyg på den lilla skärmen så kan den externa enbart vara till för bilden.
snap01
Aktiv medlem
Nu har jag tänkt och är tvungen till att köpa en ny dator då den gamla krashar när som helst. Det kommer bli en Macbook Pro, frågan är bara om det räcker med en 13 tum för bildredigering? Hade du köpt en 13" eller 15"?
Tack på förhand!
/Kristina
jag anser att ingen bärbar har en bra skärm för redigering. Så ska du bildbehandla så tycker jag att en bra extern skärm är ett krav. Fördel med det är att du tex kan använda bärbara skärmen som skrivbord ha alla bilder som ska ordnas där o använda externa skärmen till bilden du behandlar. Angående storlek så körde jag först mac 17 sedan 15 o nu 13. Om du inte ska släpa runt datorn på massa utlandsjobb så skulle jag köpt 15 annars så tycker jag 13 räcker till det mesta.
KlaraS
Ny medlem
Köpte själv nyligen en 13 tum från denna butik. Fungerar hur bra som helst. Och en 13 tum funkar perfekt, 15 tums blir bara onödiga pengar. Var precis som du tveksam ifall en 13 tums skulle räcka i början men det gör det verkligen, en 13 tums macbook pro är det bästa köpet jag gjort
atotowi
Aktiv medlem
Nu är det ju inte bara skärmstorleken som skiljer mellan 13" och 15" MB Pro.
13" kommer med ual Core och 15" kan fås med Quad Core. 15" har bättre grafik kort.
13" kan inte fås med högupplöst skärm osv...
Men sen kanske en 15" med Quad Core i7, mycket minne, SSD och högupplöstskärm kostar lite för mycket.
13" kommer med ual Core och 15" kan fås med Quad Core. 15" har bättre grafik kort.
13" kan inte fås med högupplöst skärm osv...
Men sen kanske en 15" med Quad Core i7, mycket minne, SSD och högupplöstskärm kostar lite för mycket.
reboot81
Aktiv medlem
Gå till http://www.apple.com/se/macbookpro/specs.html
Klicka på 'Glänsande | Reflexfri' under datorn som visas mitt på sidan. Men bäst är att traska in i en butik och se och känn själv. Starta samma program, tex PhotoBooth eller samma websida på en 13" och en 15". Jämför hur du upplever det, en sån enkel sak som hur www.dn.se ser ut på de olika skärmarna säger en del. Vad som passar dig kan bara du svara på.
Min personliga åsikt är att 13" är för litet, och att 17" är för dyr/stor att bära med sig. Men 13" + en extern skärm är inte heller en dålig kombination. En extern skärm är bra och praktiskt, men det kan man alltid köpa till i efterhand när man känner att man behöver en.
13" har 1280 x 800 glänsande, (svart runt skärmen)
15" har 1440 x 900 glänsande, för 900 kr får du 1680 x 1050 och för 1400kr får du 1680 x 1050 matt skärm. (grått runt skärmen)
1680 x 1050 ger mer bildpunkter, mer får plats men samtidigt blir allt mindre.
Lycka till med utprovningen!
Klicka på 'Glänsande | Reflexfri' under datorn som visas mitt på sidan. Men bäst är att traska in i en butik och se och känn själv. Starta samma program, tex PhotoBooth eller samma websida på en 13" och en 15". Jämför hur du upplever det, en sån enkel sak som hur www.dn.se ser ut på de olika skärmarna säger en del. Vad som passar dig kan bara du svara på.
Min personliga åsikt är att 13" är för litet, och att 17" är för dyr/stor att bära med sig. Men 13" + en extern skärm är inte heller en dålig kombination. En extern skärm är bra och praktiskt, men det kan man alltid köpa till i efterhand när man känner att man behöver en.
15" har 1440 x 900 glänsande, för 900 kr får du 1680 x 1050 och för 1400kr får du 1680 x 1050 matt skärm. (grått runt skärmen)
iSolen.se
Guest
Gå till http://www.apple.com/se/macbookpro/specs.html
Kolla inte en vit tidningssida, kolla istället ett vanlig bild, gärna mörkt foto så du kan se reflexerna.