Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

12x zoom kompaktkamera, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Har inte råd med nåt dyrare än ca 5000 allt som allt så skulle behöva råd vid kameraval. Behöver en kamera med stor zoom och bildstabilisator, då jag gärna vill ta foton på objekt som förekommer lite på avstånd. Gärna fåglar som sitter på grenverk eller dylikt, behöver ej vara flygande :) Men även närbilder på övriga djur som exempelvis grävlingar och ekorrar.

Har hört att PowerShot S3 ska vara hyfsad, men pixelantalet är inte så stort och är därför lite bekymrad över detaljrikedomen jämfört med exempelvis Panasonics DMC-FZ30, Sonys DSC-H5 och Kodaks P712.

Slutartiden skiljer sig på kamerorna lite med, där 1/3200 hos S3:an är klart bäst. Men hur stor slutartid behöver man egentligen? Sonys ligger på 1/1000 och det känns lite lite.

Du behöver ej oroa dig för antalet pixlar. Ej heller behöver du oro dig över slutartiderna. Det är väldigt sällan som man behöver 1/3200.

S3, DSC-H5, eller DMC-FZ50 (FZ30 är utgången)....Pick one, any one, men om bugeten skall hållas så S3 eller DSC-H5. Fast jag tycker S3 är en trevligare modell, men det är ju vad jag tycker.

If you dont know where you are going, any road will do...

Jag har haft S2is i 1.5år och den följer nästan alltid med passar precis i fickan,
(åker skoter, flugfiskar, cyklar) Det är det
perfekta valet om man inte har fotografering som
huvud hobby.
bildkvaliten är helt ok macron likaså,Har tagit
jättefina kort på fåglar med full zoom och kört
ut dom i A4. (kolla mitt album om det duger åt
dig kvalitetsmässigt)
själv håller jag på att ta steget fullt ut och köpa system kamera va och klämde på en 30D idag oj
va stor den va mot S2!!!
Mvh jonas

Glömde visst nämna något negativt
*Finns en knapp som man ändrar upplösningen med
den knappen kommer man åt titt som tätt inte
så kul och komma hem och upptäcka att man tagit
superkortet med fel upplösnig.
*Linsskyddet ramlar av ibland, konstruktörerna
har väl gjort så medvetet för man inte ska ha
sönder motorn om man slår igång den omedvetet
* sökaren är väl inte den bästa Dom som har
glasögon gillar den inte
jonas

Det verkar inte vara nåt större fel på de bilderna :)

Har man möjlighet att ställa in slutartid och fokus manuellt? Tycker att du har fått till skärpan väldigt bra!
Och vet du hur det är med t ex springande hundar eller bilar, gör de sig bra på bild eller blir det lätt suddigt? :)

Svar ja du har i stort sett alla funktioner en
normal systemkamera har.
jag har fotat en hel del rallyn med blandade
resultat så länge ljuset är bra blir det fullt
godkända bilder även med full zoom (kan mejla om
du vill se nåt exempel)
vid gråväder blir det väl inte sådär jättebra.
mvh Jonas

Ja det vore jättekul att se, både solbilder o gråvädersbilder :) skicka gärna till [email protected]
Och är makrofunktionen bra?

Lite synd om det inte blir "toppenbilder" om inte solen är framme... blir inte så många dagar om året som det blir riktigt bra bilder då kanske.

Det klart det blir bra bilder vid mulet det jag
menade var rally bilder i gråväder det är ju trots
allt en kompaktkamera (inte lika bra som en
systemare med ljusstark optik) du funderar ju på
S3 den är väl snäppet bättre än S2 antar jag så för en billig penning tror jag du kommer bli nöjd
om du inte är van med dyra systemare förstås!!
(jag mejlar dig i kväll)
jonas

Nej är tyvärr inte bekant med systemare, antar det är ganska uppenbart :)
Men ser verkligen fram emot att få se hur kameran lämpar sig, väntar med spänning!

Kan säga att S3:n är helt supertrevligt! Jag tänker skaffa en sådan för att ha med när man helt enkelt inte får med sig en system. Betydligt lättare att stoppa undan än en system på t.ex. fisketurens osv.
Jag har idag en powershot 610 som jag är supernöjd med, men habegäret växer alltid :p

Mina egna observationer säger Sony DSC-H5. Hade jag varit i behov av en 12x kamera så hade den varit ett givet val för mig.

Panasonics nya 12x zoomare såg lovande ut men föll lite på mållinjen. Dock så finns det ju ingen perfekt 12x zoomkamera. Alla har sina nackdelar.

Kan säga att om JAG hade köpt en långzoom kompakt i dagens läge skulle det blivit S3IS då jag verkligen gillar Canons kompakta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar