Annons

12V laddare + adapter till 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon 12 voltsladdare till NP400 batterier och en 12 voltsadapter till Dynax 7D?
Jag skulle vilja ha det i båten på sommaren då jag ofta är ett par veckor från närmaste 230 voltsuttag.

Vid bruk i bil eller båt kan en Spänningsomvandlare
vara lösningen.
En del av sommaren tillbringar jag i en underbar ensligt belägen stuga utan el.
Hos Clas Ohlson hittar du dem, sökväg:
El & Elektronik/Batterier & Eliminatorer/Spänningsomvandlare
Har du en sådan så får du 230 volt 50 hz och kan använda olika apparters egna laddare

Jag vill minnas att de heter växelriktare, men jag kan ha fel. Alltså från 12/24 volt likspänning till 230 volt växelspänning.
Jag är lite rutten på elpryttlar men jag tror att jag är rätt ute. Ni som kan bättre får väl tillrättavisa mig ;0))

Hur som helst så nyttjade jag en sådan i sommras då vi var och tältade på Öland. Funkar klockrent.
(tack för lånet Magnus)

mvh/Ove

EDIT: Jag sökte "växelriktare" på Biltema och visst hette de så.

Jo, jag har funderat på sådana.
Jag skulle dock av olika skäl ändå vilja ha en adapter och laddare som "funkar direkt" från 12 volt.
Troligen svindyra orginaltillbehör om det finns över huvud taget...

Jag är osäker på om det överhuvudtaget finns någon 12 volts laddare till de batterierna.
Men om du skulle dyka på någon sådan får gärna hojta till.

mvh/Ove

Hej.
Förlåt att jag stjäl tråden lite men jag har en fråga som rör sig i samma regioner:
om man skaffar en spänningsomvandlare -vad bör man tänka på? Sinusvåg/fyrkantsvåg, max wattbelastning med mera?

Jag lär bli tvungen att skaffa en omvandlare eftersom canon inte gör en 12V-laddare till MarkIIN och man vill ju inte gärna steka varesig kameran eller bilen så det är rätt viktigt att det blir rätt...

Är man lite händig så kan man köpa en batteriladdare för LiPol celler hos närmsta hobbyhandel. Dessa är ofta med 12V in, sätt laddaren på 2celler och en maxström på halva kapaciteten så går det utmärkt att ladda i bilen/båten

Köpte billigt på Ebay till min canon, c:a $5 för batteri och laddare. Usel kvalitet, men den funkar.

Hoppas den fungerar bra!

Till Ove och patrik:

Återkom gärna med kommentarer, jag är själv intresserad av laddaren.

En God Fortsättning (på det nya året) till Alla som läser detta!

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar