Annons

12mpixlare EOS D-120??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går lite väl fort nu va?
Såg att även Minolta kommer med ännu en variant av 7:an.

Vad tror Ni den nya Canonen kommer att kosta?
Dubbelt upp emot D60, räcker det?
 
Väntar med spänning på de nya modellerna...

men som en tidigare talare sa, det går alldeles för fort. Undrar om canon har räknat hem vinsten på d60 än, verkar inte troligt.
Inte för att d120 kommer att ersätta d60 (prismässigt) inom överskådlig framtid. men racet inom kamera marknaden börjar likna CPU-racet vi är inne i just nu.

Å andra sidan borde marknaden stabilisera sig efter 12 Mpixel. Med så många pixlar och en fullstor sensor så minskar nog kravet på ytterligare utveckling av antalet pixlar.

Det som kan utvecklas mer är ju förstås känsligheten. Öka den till 12 steg så har vi en kamera som eliminerar behovet av halv-gråfilter.
Kanske går det att bygga in i sensorn så att man får ett automatiskt filter.

Drömmer vidare om nya finnesser.

/Stefan
 
Walkerboh skrev:


Å andra sidan borde marknaden stabilisera sig efter 12 Mpixel.

"640 kB would be enough for anyone."
Bill Gates

"Det kommer att finnas en marknad för maximalt 5 datorer i världen."
Nån IBM-chef

Välkommen i klubben Walkerboh, du är i gott sällskap!
 
Som sagt.. en 1D kostar idag runt 69.000:-

Det är nog där vi hamnar eftersom det är en efterföljare till 1D... Tror att Canon tycker att Prosumer-segmentet inte är mättat med D60n eftersom det fortfarande är stort sug efter den.

Själv är jag inte ett endaaaaaste dugg sugen på en D60.......;)
 
lukin skrev:


"640 kB would be enough for anyone."
Bill Gates

"Det kommer att finnas en marknad för maximalt 5 datorer i världen."
Nån IBM-chef

Välkommen i klubben Walkerboh, du är i gott sällskap!

Om jag inte minns fel så var det 1948 som IBM-chefen sa det.

Som gammal (nåja) dataräv borde jag ha lärt mig att inte komma med uttalanden om att det är tillräckligt med kraft/minne/osv. men kunde inte låta bli eftersom man inte lär kunna se några som helst kvalitets vinster över 12 Mpix. Förutsatt att man inte gör jätteförstoringar.

Säger en kille som en gång sa att 386/25 var tillräcklig för de flesta.
Gissa om jag fick äta upp det, pinsamt värre.

/Stefan - som nog ska sluta med att försöka se i kristallkulan.
 
lukin skrev:
"640 kB would be enough for anyone."
Bill Gates
"Det kommer att finnas en marknad för maximalt 5 datorer i världen."
Nån IBM-chef
Välkommen i klubben Walkerboh, du är i gott sällskap!
Å andra sidan har jag hört såna dära optikexperter säga att småbildsoptik knappast kan tillgodogöra sig så mycket mer än 12 Mpixlar.

Sen har jag hört resonemanget, att man idag mycket väl kan göra CCD plattor med en bra bit över 6 Mpix utan att det blir allt för dyrt. Det gäller nämligen att suga på karamellen, dvs låta oss konsumenter köpa en D100/D60 idag för 26.000:-, ha den ett år för att nästa år sukta efter D200/D70 med dubbel upplösning till samma pris.

Canons D120 lär vara båg enligt diskussionerna på Dpreview. .
Och det är klart; efter fyra dagar på en fransk sajt, borde man kunna läsa om den på fler ställen.
 
Walkerboh skrev:


men kunde inte låta bli eftersom man inte lär kunna se några som helst kvalitets vinster över 12 Mpix. Förutsatt att man inte gör jätteförstoringar.

Så länge det finns minne/diskplats/kapacitet så kommer nog upp lösningen att öka. Kan man ha 666 mpixels så skadar det ju inte om kapaciteten ändå finns. Med sådana extrema upplösningar skulle även millimeterstora fragment av bilder kunna förstoras upp till gigantiska format utan kvalitetsförluster, förutsatt att optiken är bra vill säga.
 
Kanonkanån skrev:
Det var bara namnet D120 de hade tagit fel och det riktiga är 1Ds.
Är det bara namnet som inte stämmer? Ska den alltså ha två Cmos á 6Mp som ska ge en bild motsvarande 24*36? Sounds freaky, if you ask me....

"12 Mpix, obtenus en raboutant deux capteurs Cmos 6 Mpix, ce qui permettra d’obtenir une surface d’image proche du 24x36"
Finns att läsa här.
 
om det är 2st cmos vet jag inte? canon i europa hade information om kameran på sina sidor igår men de tog sedan bort det. här är nyheten


Calle S skrev:
Är det bara namnet som inte stämmer? Ska den alltså ha två Cmos á 6Mp som ska ge en bild motsvarande 24*36? Sounds freaky, if you ask me....

"12 Mpix, obtenus en raboutant deux capteurs Cmos 6 Mpix, ce qui permettra d’obtenir une surface d’image proche du 24x36"
Finns att läsa här.
 
spekulationer...
men håll er till tåls, borde hända något vid photokina tycker man.
Angående ryktet med två 6cmos sensorer istället för en 11mp handlade väl egentligen om att få en tillräckligt snabb överföring av informationen från chippet.. inte säkert att det stämmer dock. Kan likagärna bli en, vidareutvecklad, cmos på 11mp.
 
herman_1d skrev:
spekulationer...
men håll er till tåls, borde hända något vid photokina tycker man.
Angående ryktet med två 6cmos sensorer istället för en 11mp handlade väl egentligen om att få en tillräckligt snabb överföring av informationen från chippet.. inte säkert att det stämmer dock. Kan likagärna bli en, vidareutvecklad, cmos på 11mp.
Det är det jag menar; allt är spekulationer. Webben är smockad med dynga, struntprat och larv. Sen är en promille säkert sant, så man kan ju varken kategoriskt dissa eller tro på allt man hör.
 
Ha..tom. Cyberphoto har gått på detta och lagt upp den på sin site....Ingen info, inget pris..varför överhuvudtaget lägga upp den? lite oseriöst tycker jag..
 
Jeppe skrev:
Ha..tom. Cyberphoto har gått på detta och lagt upp den på sin site....Ingen info, inget pris..varför överhuvudtaget lägga upp den? lite oseriöst tycker jag..
Otroligt, bara för att kolla så mailade jag precis till dom och frågade om det var så genomtänkt att lägga ut kameran som officiellt inte ens finns. Väntar på ett uttömmande svar :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.