Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundinställningar för film

jac38

Aktiv medlem
Jag är nybörjare när det gäller att filma med kameran. Jag försöker exprementera med diverse inställningar, naturligtvis beroende på vilka förutsättningar som finns, men det finns en hel del frågor som är obesvarade. Jag undrar om Tv, Av eller Manuell är bäst för filmning rent allmänt. Vilken betydelse "Auto ljuskorrigering" har i jämförelse med att ställa ett fast ISO värde eller "Auto ISO".

Det som intresserar mig mest just nu är dom tillfällen optimala filmförhållanden inte är som tex kvällstid eller inomhus vid någon tillställning där man själv inte kan påverka ljuset. Att kunna filma samtidigt som kornigheten (bruset) inte gör att den känns bortkastad, vilket ofta kan bli fallet.

Vet någon om man kan skärpa upp filmen och ta bort brus, på något liknande sätt som vid digitala bilder? Alternativt svara på hur du/ni ställer in alla rattar, knappar och inställningar...?? Naturligtvis är inställningar vid bra förhållanden också intressanta. Jag själv använder den funktion på min 7D där jag sparar olika kamerainställningar under C1,C2 och C3 för att snabbt och enkelt ställa in olika filmlägen anpassade för olika ljus. Men jag måste komma fram till vilka dom tre lägena ska vara....

MVH
Jacob Boman

P.S. Gott Nytt År!!
 
Senast ändrad:
Med 7D kör jag alltid M och oftast AutoISO som då styr exponeringen men ibland fast ISO, t.ex. om jag måste köra på 12800 eller om jag vill exponeringskompensera. Tv och Av finns inte som alternativ när man filmar. Videosystem NTSC för fler fps. I dåligt ljus kör jag alltid 1080p 30 fps eftersom då 1/30s är tillgängligt. Om jag filmar action använder jag ofta 720p 60fps för att få fler frames och bättre flow i filmen. Vid sport/action kör jag snabba slutartider typ 1/500s för att frysa rörelse i varje frame. Vid icke-action styrt på bländaren efter önskat skärpedjup. Kör ISO-brusreducering på High. Hör aldrig ALO men ibland HTP för bättre DR. Nästan bara manuell fokus. Picture Style: Neutral, skärpa 6, färgmättnad +2. Utomhus auto vitbalans, inomhus i artificiellt ljus manuellt justerad Kelvin vitbalans. Extern mikrofon.
 
Tack, det där var en hel del matnyttig information som jag kommer att behöva testa mig fram med. Jag förstod dock inte en mening "Hör aldrig ALO men ibland HTP för bättre DR"...? Du får gärna förtydliga lite där. *ler* Extern mick kör jag med samt en Hoodman "tratt" för att enkelt ställa in skärpa manuellt.

Sen har vi ju det där med objektiv vilket naturligtvis beror på vad man filmar men ett vidvinkelobjektiv är ju tacksamt när det kommer till skärpan då man kommer undan med att knappt röra skärpan efter grundinställningen om inte motivet kommer alltför nära. Fast jag ska väl tillägga att hitills har jag inte gjort någon film som varit planerad utan mera dokumentation från julafton och sånt. Jag äger ju en macro glugg och är sugen på att testa filma med den samt sätta ihop en "riktig" film med planerade tagningar och redigering efteråt.

Jacob
 
Jag testade lite snabbt dina förslag vid dåligt ljus och vilken oerhörd skillnad det blev från mina tidigare inställningar. Tack så jättemycket. Jag har uppenbarligen väldigt mycket kvar att lära....

Jacob
 
Jag förstod dock inte en mening "Hör aldrig ALO men ibland HTP för bättre DR"...? Du får gärna förtydliga lite där. *ler*
Hör skulle vara Kör. Typo...

ALO = Auto Lighting Optimizer. Någon form av automatisk kontrastjusteringsfunktion som inte tillför något för mig i alla fall. Jag kanske har testat för lite, men jag skiter i den. Går inte att kombinera med HTP nedan.

HTP = Highlight Tone Priority. En funktion som är tänk att öka Dynamic Range, dynamiskt omfång, hindrar ljusa partier från att bli utbrända. Den funkar. Gör dock att ISO 100 försvinner.
 
ALO = Auto Lighting Optimizer. Någon form av automatisk kontrastjusteringsfunktion som inte tillför något för mig i alla fall. Jag kanske har testat för lite, men jag skiter i den. Går inte att kombinera med HTP nedan.

HTP = Highlight Tone Priority. En funktion som är tänk att öka Dynamic Range, dynamiskt omfång, hindrar ljusa partier från att bli utbrända. Den funkar. Gör dock att ISO 100 försvinner.

ALO = lyfter framför allt skuggorna, dvs. minskar kontrasten i bilden. Motsvarar i princip "hockey klubba" i Photoshops kurvverktyg.

HTP = Kameran underexponerar ett steg, lyfter sedan automatiskt mellantonerna tillbaka ett steg. Ger mer teckning i högdagrarna. Motsvarar en lyftande gammakurva (gråpunkt) lagd på en underexponerad bild i Photoshop.

Då skuggorna i princip inte påverkas av HTP går det bra att kombinera med ALO, du får då ljusare skuggor och mer detaljer i högdagrarna. Tillsammans motsvarar de närmast en S-kurva i Photoshop.
 
En stor miss från Canons sida är ju att inte kunna fötutse utvecklingen av film med 7D och 5D och se till att även inställningar för ljudet hade funnits med i inställningsmenyerna.. Som det är nu måste man ta externt ljud vid lite högre krav på filmer....
 
Picture Style: Neutral, skärpa 6, färgmättnad +2.

Ska man arbeta vidare med videon så bör man minska ner skärpan och färgmättnaden för att få ett mer oförstört material att utgå ifrån.
Här finns ett exempel: http://vimeo.com/7256322
Här jämförs ett gäng olika picture styles:http://vimeo.com/15899547
För att få en så filmlik video som möjligt bör slutarhastigheten vara 1/(2*fps) dvs 1/50 vid 25fps.

Med MagicLantern får man ljudkontroller och en hel del andra godsaker som Zebramarkeringar, automatisk focusskifte mellan två lägen, timelapse mm till 5D/550D(och snart500D/60D). Tyvärr är 7D ännu lite för svårknäckt för att få det att funka.
 
Filma med DSLR

Hej.

Jag var/är själv nybörjare vad gäller film. Fotat med systemkamera har jag gjort sen 1975.

Jag köpte denna som gav mig en bra start.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609711

Snabb sammanfattning:

1. Tänk som att du fotar 2mb bilder (1920*1080) med 24 fps bilder per sekund / frames per second.
2. Kör manuell inställning, ingen som helst automatik. Speciellt inte autoISO.
3. Ställ in tiden på 1 / 2*fps. Alltså 1 / 2*24 = 1 / 48. Vilket ger 1/50 dels sekund. Inte snabbare tid, då blir filmen ryckig. Du vill ha en viss rörelseoskärpa i varje bild. Inte heller långsammare, då hinner inte kameran med att ta 24 fps.
4. Tänk igenom vad som ska vara skarpt på bilden och ställ in skärpan manuellt. Ingen autofokus funkar. Rör sen helst inte skärpan! Det är mycket svårt att få rätt skärpa genom att kika på skärmen bak på kameran samtidigt som du ska ha koll på vad du filmar...
5. Beroende på objektiv och vilket skärpedjup du vill ha ställer du in en passande bländare.
6. Ställ in en ISO som hänger ihop med tid och bländare så du får en bra exponering. Tänk vanligt foto.
7. Använd helst stativ.
8. Zooma bara i yttersta nödfall.
9. Filma korta sekvenser och byt därefter plats.
10. Glöm ljudet… Kameran filmar i toppkvalitet men ljudet suger. Använd hellre en separat mikrofon om du vill ha det bra.
11. Lycka till!
 
En till fundering.
Kör ni NTSC eller PAL inställning på kameran?
Jag har hittills kört PAL 1080 med 24bilder / sekund men insåg att när jag skulle ladda upp filmerna på youtube så vill dom ha dom i 30b/sek
Så hädanefter blir det att gå över i NTSC för mig

Hur gör ni med det filmade materialet ni vill lägga upp på tuben?
 
Varför gammal teknik?

En till fundering.
Kör ni NTSC eller PAL inställning på kameran?
Jag har hittills kört PAL 1080 med 24bilder / sekund men insåg att när jag skulle ladda upp filmerna på youtube så vill dom ha dom i 30b/sek
Så hädanefter blir det att gå över i NTSC för mig

Hur gör ni med det filmade materialet ni vill lägga upp på tuben?

Det går väl lika bra att köra PAL 25b/s på Youtube? NTSC(never the same color) är väl välkännt som det sämre videoformatet. Ska du spela upp på TV är det väl ändå PAL som gäller, eller?
Själv kör jag följande. Aldrig autoiso (ganska självklart om man inte vill att exponeringen ska ändra sig under en scen) Manuella inställningar - helst 1/50 s, 25b/s 1920x1080. Brusreducering på låg räcker för att man inte ska se något brus upp till 3200 ISO om man ställt in exponeringen riktigt.
 
Det går väl lika bra att köra PAL 25b/s på Youtube? NTSC(never the same color) är väl välkännt som det sämre videoformatet. Ska du spela upp på TV är det väl ändå PAL som gäller, eller?
Själv kör jag följande. Aldrig autoiso (ganska självklart om man inte vill att exponeringen ska ändra sig under en scen) Manuella inställningar - helst 1/50 s, 25b/s 1920x1080. Brusreducering på låg räcker för att man inte ska se något brus upp till 3200 ISO om man ställt in exponeringen riktigt.

Jo det går att lägga upp filen på "tuben" även med 25b/s men om man läser deras faq så står det att formatet skall vara 30b/s därav undrar jag om någon upplevt någon skillnad.
Jag kör i stort sett samma inställningar som dig förutom brusreducering auto (har bara blivit det) vet eg. inte skillnaden.
 
Jo det går att lägga upp filen på "tuben" även med 25b/s men om man läser deras faq så står det att formatet skall vara 30b/s därav undrar jag om någon upplevt någon skillnad.
Jag kör i stort sett samma inställningar som dig förutom brusreducering auto (har bara blivit det) vet eg. inte skillnaden.

Youtube kan hantera 24, 25 och 30. Men inte över 30. De säger själva att 24 och 25 funkar utmärkt framförallt om man nu vill ha filmkänslan och/eller har sitt källmaterial i de hastigheterna,
Jag har alltid kört 25fps, och på alla 76 videoklippen så funkar det utan problem.
http://help.youtube.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=en&answer=132460

Vad som är lämpligt att använda beror på vart man ska visa materialet; youtube dvd, bluray, datorn osv.
Helst så filmar man i samma hastighet som man ska exportera för att behålla så mycket kvalité som möjligt.
Undantag är om man vill köra slowmotion. Då kör man helst med det dubbla värdet. För att sen i redigering dra ner på hastigheten utan att tappa frames.

Det finns en del videoklipp på youtube där man jämför de olika inställningarna. 24 vs 30 osv.

..och NTSC är en analog tv-sändningsstandard. Det enda den i princip har gemensamt med dagens digitala filer är antalet bilder i sekunden. Likaså PAL.
 
Rätta mig om jag har fel, men jag har alldeles bestämt för mig att PAL och NTSC inte har med upptagningen av video att göra, utan är olika sätt att återge video, som man kan välja när man spelar upp.
 
Rätta mig om jag har fel, men jag har alldeles bestämt för mig att PAL och NTSC inte har med upptagningen av video att göra, utan är olika sätt att återge video, som man kan välja när man spelar upp.

Nej, du har fel. NTSC och PAL är analoga kodningssystem för överföring och utsändning av videosignaler.

Men i dagens heldigitala värld används vanligen deras digitala motsvarigheter istället, DVB-T för de länder som tidigare använde PAL. Av tekniska skäl (materialet skall bl.a. gå att visa på äldre utrustning) används fortfarande 25 bilder/sekund med DVB-T, frekvensen är för övrigt ett arv från vårt elnät där nätfrekvensen är 50Hz (helbilder visas med halva nätfrekvensen). Motsvarande arv finns hos NTSC där den använda nätfrekvensen är 60 Hz.

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
http://en.wikipedia.org/wiki/NTSC
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T
 
Orsaken till min frameratefråga bottnar sig egentligen i att när jag redigerar filmen i Premiere Elements 9 så har den en automatisk exportera till youtubefunktion där jag kan välja upplösning jag vill exportera till men inte framerate den står på ett fast värde på 29,97 och även om jag spelat in filmen i 24b/s så när jag exporterar så har den det fasta värdet på 29,97.
 
Orsaken till min frameratefråga bottnar sig egentligen i att när jag redigerar filmen i Premiere Elements 9 så har den en automatisk exportera till youtubefunktion där jag kan välja upplösning jag vill exportera till men inte framerate den står på ett fast värde på 29,97 och även om jag spelat in filmen i 24b/s så när jag exporterar så har den det fasta värdet på 29,97.

Jo, men så är programmet utvecklat i ett NTSC-land. Halva världen kör med 29,97/30fps. Och deras "mallar" så kan det vara så att man glömmer eller inte bryr sig om andra standarder. Men då tar man och skapar en egen mall utefter en annan som matchar och ändrar i de fält till ett lämpligare värde. (förutsatt att man kan göra egna mallar/preset dvs.)

Eller så kanske man ENDAST exporterar till Internet/Dator och då spelar antalet bilder i sekunden inte så stor roll. Beror lite på som sagt vad man spelat in i.
Det är när man ska visa det t.ex. med DVD, då måste man se upp med sådant.
 
Det går väl lika bra att köra PAL 25b/s på Youtube? NTSC(never the same color) är väl välkännt som det sämre videoformatet. Ska du spela upp på TV är det väl ändå PAL som gäller, eller?
Själv kör jag följande. Aldrig autoiso (ganska självklart om man inte vill att exponeringen ska ändra sig under en scen) Manuella inställningar - helst 1/50 s, 25b/s 1920x1080. Brusreducering på låg räcker för att man inte ska se något brus upp till 3200 ISO om man ställt in exponeringen riktigt.

Vilken brusreducering pratar du om? High ISO Noise reduction är väl enbart för stilbilder och inte för video?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar